غار چشمه وقت ساعت

استان لرستان، ۱۰ کیلومتری جنوب شهر دورود
معرفی

غار چشمه وقت ساعت درسینه کوه پریز در استان لرستان و شهرستان درود، یکی از پدیده های شگفت انگیز طبیعی است. درون این غار، چشمه وقت ساعت قرار گرفته و این نام را از این جهت روی چشمه گذاشته اند که آب آن به صورت طبیعی قطع و وصل می‌شود. منشا این آب در انتهای غار و در سقف ۱۵ متری آن جای دارد که به صورت یک آبشار دوقولو به کف غار می‌ریزد. فاصله هر قطع و وصل از نظر زمانی و با توجه به فصول سال، بین ۴۵ دقیقه تا یک و نیم ساعت در نوسان است. به مدت ۷ دقیقه ریزش جریان شدید آب از آبشار ادامه دارد و پس از آن چرخه جریان آب چشمه به حالت اول برمی گردد و کل این روند عجیب، کاملاً دقیق و به طور مداوم تکرار می‌شود.



از نظر زمین‌شناسان علت این پدیده وجود گسلی فعال در دره گهر‌رود کنار پریزکوه است؛ هنگامی که بخار آب در اعماق این گسل متراکم شده و به مقداری معین برسد فشاری را ایجاد می کند؛ در نتیجه این فشار، آب به سطح می رسد و آب چشمه سرریز می شود. در ادامه با کاهش تراکم بخار آب در گسل، جریان آب کاهش پیدا کرده و به‌ یک‌باره سرریز آب متوقف می‌شود. با‌ توجه به اینکه این چشمه  درمنطقه کوهستانی واقع شده پیمودن مسیر برای رسیدن به چشمه در فصل‌های پاییز و زمستان خطرناک می باشد؛ از این جهت بهترین زمان برای بازدید، فصل های بهار و تابستان است.



مسیر دسترسی به این چشمه و آبشار، حرکت از دورود به سمت جنوب، در امتداد ریل راه‌آهن است که پس از گذشتن از روستاهای چم‌چید، برآفتاب، چنار و ده کولیان و 3 ساعت کوه ‌پیمایی به دهانه غار و آبشار خواهید رسید. مسیر دیگر استفاده از قطار محلی و پیاده شدن در ایستگاه چم‌چید می باشد که البته در این مسیر بقیه راه را می‌بایست پیاده پیمود. در نهایت برای رفتن به این غار چشمه، همراه داشتن وسایل کوهنوردی، آب، غذا و راهنمای سفر پیشنهاد می شود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کوهستانی
استان لرستان
شهر دورود
آدرس استان لرستان، 10 کیلومتری جنوب شهر دورود
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}