قبرستان خالد نبی

استان گلستان، شهر کلاله، ۶۰  کیلومتری شمال کلاله
معرفی

قبرستان خالد نبی در یکی از زیباترین مناطق مرتفع استان گلستان بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است. این قله حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. خالد نبی آخرین مبلغ دین مسیح است و رسالتش ایجاب می‌کرد که به‌ عنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کرده و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند و در این منطقه زیارتگاه خالد نبی از گذشته بجا مانده است. در آن زمان ، خسرو انوشیروان دادگر در ایران پادشاهی می‌کرده و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بوده است.فضای اطراف زیارتگاه،چشم اندازی بسیار زیبا و تماشایی دارد.



مجموعه گورستان خالد نبی از چندین بقعه و گورستان با سنگ مزارهای عجیب تشکیل شده است که احتمالا مزار ساکنان همین منطقه بوده و سه نوع سنگ قبر در آن وجود دارد، نوع اول سنگ قبرها به سنگ مزارهای استوانه‌ای بلندی با وزن زیاد هستند، نوع دوم سنگ مزارهایی که به شکل صلیب یا به صورت دو نیم‌کره و نوع سوم که شکل شاخ قوچ دارند و تعداد آن‌ها کمتر از دو نوع دیگر می باشد. قدمت مجموعه خالد نبی به ۱۵۰۰ سال قبل باز می گردد و برای بومیان و مردم ترکمن فوق العاده ارزشمند بوده و مورد احترام و کرامات بسیاری می باشد.دقت به کار رفته در معماری بنا، یاد آور چهار طاقی‌های دوره ساسانی است.



درب ورودی زیارتگاه هلالی شکل و فلزی است و دو پنجره در دو طرف بنا وجود دارد که آنها نیز از فلز و به صورت ساده هستند و تزیینات یا کتیبه ندارند. سقف آرامگاه از بیرون گنبدی شکل و سبز رنگ است. داخل بقعه آرامگاه، قبری ساده قرار دارد که هیچ کتیبه و نوشته تاریخی که نشانی از قبر داشته باشد، در آن دیده نمی‌شود. در نزدیکی و پایین‌تر از قبرستان خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان واقع هستند.



طبق روایات مرسوم بین مردم و اهالی منطقه، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام یا یکی از همراهان او بوده است.این زیارتگاه‌های ساده با گنبدی سبز مزین شده‌اند و مجموعه‌ای بزرگ از گنج خالد نبی محسوب می‌شوند.این منطقه کوهستانی بوده و به دلیل طولانی بودن مسیر و نبود امکانات رفاهی بهتر است که در گرمای تابستان و سرمای زمستان به این منطقه سفر نکنید ،همچنین به عنوان بهترین زمان سفر می توان فروردین و اردیبهشت ماه را معرفی کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده خاکی
نوع منطقه کوهستانی
استان گلستان
شهر کلاله
آدرس استان گلستان، شهر کلاله، ۶۰  کیلومتری شمال کلاله
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}