قبرستان نشتیفان

استان خراسان رضوی، شهرستان خواف، شهر نشتیفان
معرفی

شهر نشتیفان در منطقه‌ای با مناظر طبیعی خیره‌کننده و محیطی زیبا واقع شده است. این شهر از سمت شمال به کوه‌های باخرز، از جنوب به روستای بیاس‌آباد، از شرق به روستای برآباد و شهر سنگان، و از غرب به اراضی کلاته‌ها محدود می‌شود. دربارهٔ تاریخچه نشتیفان، روایات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که آل مظفر، از سلسله پادشاهان ایرانی‌زاده، از نشتیفان بوده‌اند و حتی شاه شجاع، که به مدتی بر شیراز و فارس حکمرانی کرد، در این شهر زاده شده است.



گورستان نشتیفان با طراحی و ساختار متمایز خود، جزو جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. گورها با سنگ‌های عمودی و ارتفاع متغیر نمایانگر اهمیت صاحب گور هستند. ارتفاع سنگ‌ها به میزان احترام و اهمیت متوفی متغیر بوده و طول مزار نیز بسته به اهمیت فرد مدفون در برخی موارد به طول چند متر نیز می‌رسد. این مکان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی منحصر به فرد منطقه نشتیفان است. تصاویر پنجه دست و پنجه معکوس بر روی برخی از سنگ‌های قبرستان نشتیفان نشانه‌های معنوی و مذهبی هستند که در مناطق مختلف جهان به نوعی مرتبط با اعتقادات مذهبی یا مقدس ساکنان منطقه می‌باشد.



این مزارها مربوط به ۴۴ پیر بزرگوار هستند که مورد احترام مردم نشتیفان و روستاهای اطراف، از جمله روستای سنگان، قرار دارند. از جمله معروف‌ترین این مزارها، مزار بابا عبدالله در قبرستان نشتیفان است که در قسمتی به نام حدیره معتبر و محبوب در میان مردم نشتیفان شناخته می‌شود. این مزارها نمادهای مهم از تاریخ و فرهنگ این منطقه هستند و مکان‌های مقدسی برای زیارت و عبادت در این شهر و اطراف آن به شمار می‌آیند. شهرستان خواف دارای دیدنی‌های فراوانی است که با تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد خود غنی شده‌اند. از جمله این دیدنی‌ها می‌توان آسبادهای بادی نشتیفان، مسجد جامع سنگان، کوشک سلامه، بند سلامه، مسجد ملک زوزن، مجموعه تاریخی و گردشگری خواجه یار، مزار پیراحمد خوافی و روستا و آبشار کوچک زردآب را نام برد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان رضوی
شهر خواف
آدرس استان خراسان رضوی، شهرستان خواف، شهر نشتیفان
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به خواف
برنامه سفر 3 روزه به سبزوار و نیشابور
برنامه سفر 2 روزه به نیشابور
برنامه سفر ۲ روزه به مشهد
برنامه سفر ۳ روزه به مشهد
جاذبه های مرتبط
آرامگاه نادرشاه افشار خراسان رضوی مشهد
سرزمین موجهای آبی مشهد خراسان رضوی مشهد
خانه داروغه خراسان رضوی مشهد
خانه امین التجار مشهدی خراسان رضوی سبزوار
باغ ملی سبزوار خراسان رضوی سبزوار
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}