قلعه بمپور

استان سیستان و بلوچستان، ۲۴ کیلومتری غرب ایرانشهر، بخش بمپور، ۱ کیلومتری شمال بمپور
معرفی

قلعه بمپور، که در دوران زندان بلوچستان و دوره کوشانی میرشاد ایجاد شده، تاریخچه‌ای پر از اهمیت و جذابیت دارد. این قلعه در شهر بمپور واقع شده و بر روی یک تپه مصنوعی با ارتفاع تقریبی ۸۰ متر قرار دارد. احتمالاً ساختار قلعه بمپور به دوران ساسانی بازمی‌گردد، زیرا قلعه‌های دیگری در ایران با ساختارهای مشابه از همین دوره تاریخی وجود دارند. همچنین در دهه ۱۹۶۰، یک باستان‌شناس انگلیسی در بخشی از تپه قلعه بمپور حفاری انجام داد و آثار مهمی از دوران‌های پیش از تاریخ  کشف کرد.



قلعه بمپور از دو بخش با ارتفاع‌های مختلف تشکیل شده است.  ساختار این قلعه از خشت‌های خام و گل رس ساخته شده و روی یک تپه مصنوعی قرار دارد. دیواره‌های غربی و شرقی این قلعه هر کدام دارای برج‌های استوانه‌ای هستند. از چهار برج نگهبانی، تنها دو برج با ارتفاع ۲ متر برجای مانده‌است. همچنین در داخل قلعه، یک حلقه چاه وجود دارد. ارتفاع تپه مصنوعی که قلعه بمپور روی آن ساخته شده است، حدود ۸۰ متر می‌باشد.



قلعه بمپور از سه قسمت مختلف تشکیل شده است که شامل بخش انتهایی، بخش میانی و بخش بالایی می‌باشد. بخش انتهایی دارای دیوارهای اصلی، درب‌های ورودی و خروجی و برج‌هایی جهت حفاظت از قلعه است. در بخش میانی، خانه‌های مسکونی قرار داشته‌اند، و در بخش بالایی قلعه، مکانی برای فرماندهان و مقامات قلعه وجود داشته است.



در گذشته، داخل چاه محوطه‌ای با سنگ‌فرش بوده و یک سوراخ برای عبور نیروهای قلعه در صورت محاصره توسط دشمنان به بیرون وجود داشته است. در حال حاضر، این سوراخ به دلیل حرکت شن‌ها و گذر زمان بسته شده است، اما چاه هنوز باقی است. بزرگترین برج قلعه بمپور محل قرارگیری توپ‌های جنگی بوده و در صحن حیاط جنوبی، یک ردیف اتاق قرار دارد. همچنین، در قلعه بمپور ارگی نیز وجود دارد که دارای چندین اتاق با پنجره‌های ردیفی است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سیستان و بلوچستان
شهر بمپور
آدرس استان سیستان و بلوچستان، ۲۴ کیلومتری غرب ایرانشهر، بخش بمپور، ۱ کیلومتری شمال بمپور
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌های ساسانی و اشکانی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به زابل و زاهدان
برنامه سفر 3 روزه به چابهار و کنارک
جاذبه های مرتبط
ساحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
کوه های مریخی سیستان و بلوچستان چابهار
شهر سوخته سیستان و بلوچستان زابل
تالاب لیپار سیستان و بلوچستان چابهار
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}