قلعه دختر ساوه

استان مرکزی، ۲۳ کیلومتری شهر ساوه، روستای قیز قلعه
معرفی

قلعه دختر ساوه یا قیز قلعه در مناطق مرتفع و سخت‌گذر روستایی به همین نام در نزدیکی شهر ساوه در استان مرکزی قرار گرفته است و یکی از مهم‌ترین آثار شگفت‌انگیز معماری کشور می باشد. قلعه دختر بر فراز کوه هندس و مشرف به دشت ساوه جای گرفته است. این بنا از شاه‌نشین، حصارها و دیوارهایی تشکیل شده که از مصالحی چون سنگ، آجر و گچ نیم‌کوب ساخته شده‌اند. از لحاظ سبک معماری، نوع مصالح و ساختار، قیز قلعه شبیه به قلعه های منطقه الموت و قهستان و به ویژه قلعه دختر بشرویه است. در یکی از فضاهای زیرین قلعه، ساختاری چهارگوش و شبیه به حوض قرار دارد که کاربری آن مشخص نیست.



در اطراف شاه‌ نشین دو فضای کشیده در گوشه‌ جنوبی و غربی قرار گرفته که یکی از آنها بقایای دیوار باقی مانده است و دیگری دارای دو طبقه می باشد. در طبقه‌ اول سه فضای کوچک مربع شکل و پوشش کجاوه ‌ای و در طبقه‌ دوم بخشی شبیه به محراب دیده می شود. حصار قلعه دختر با ارتفاع متفاوت از گوشه‌ی شرقی بنا آغاز می‌شود و به گوشه‌ی جنوبی و غربی رسيده و تا جبهه‌ی شمالی ادامه پیدا می کند. دیوار قلعه در بخش‌های شرقی و جنوب شرقی طوری ساخته شده که تمام منافذ و شیارهایی که امکان نفوذ به داخل قلعه را میسر کند، مسدود کرده است.



قیز قلعه سی ساوه در بلنداي كوه واقع شده و بازدید از آن نياز به کوهنوردی دارد، بنابراین داشتن کفش مناسب کوهنوردی، قمقمه آب، كلاه آفتاب‌گير از ملزومات سفر به قیز قلعه سی ساوه است. از دیگر دیدنی های نزديك به قلعه دختر ساوه مي‌توان به سد الغدیر ساوه و دریاچه‌ی پشت آن، آبشار هندس یا هندیس، پل شاه عباسی، پل هفت چشمه و پل یک چشمه اشاره كرد. روستای سرخده در جوار روستای قیزقلعه و کنار رودخانه قره‌ چای قرار گرفته که قلعه را از روی پل این روستا به راحتی می توان مشاهده کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر ساوه
آدرس استان مرکزی، ۲۳ کیلومتری شهر ساوه، روستای قیز قلعه
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره ساسانیان
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
مسجد جامع شش ناو مرکزی تفرش
بازار اراک مرکزی اراک
گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه) مرکزی ساوه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}