قلعه سلاسل شوشتر

استان خوزستان، شمال شهرستان شوشتر
معرفی

قلعه سلاسل شوشتر در استان خوزستان، شهرستان شوشتر و در ساحل رود کارون، نزدیک پل آزادگان و مسجد مستوفی واقع شده است. این قلعه دژی بسیار بزرگ است که حیاط‌های متعدد، سربازخانه، طویله، حمام، شبستان، برج‌، آشپزخانه، حوضهای بزرگ و حصار و خندق و قسمتهای دیگری را شامل می شود. شکل ظاهری قلعه سلاسل شوشتر به صورت بیضی نامنظم است که از شمال و غرب به وسیله رود کارون و از جنوب و شرق به وسیله خندقی در گذشته احاطه شده و وسعت آن حدود ۵,۳ هکتار می باشد. این بنا در طی دوره های تاریخی مختلف چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت؛ بعضی نام سلاسل را به فردی به نام آبی‌سلاسل نسبت می دهند که در قرن چهارم مامور تعمیر قلعه بود.



قلعه سلاسل در مرتفع ‌ترین بخش شهر و بر روی بستری صخره‌ ای واقع شده است. در قلعه پل هایی از جنس سنگ و آجر و ساروج قرار داشت که راهی برای عبور از خندق‌های اطراف قلعه بود. در حال حاضر بیشتر بخش های قلعه تخریب شده و تنها قسمتهایی از اتاق‌های زیر زمینی، شوادانها و تونل‌ها باقی مانده است. داخل قلعه ۵ شودان بزرگ وجود دارد که در گرمای ۵۰ درجه خوزستان محیطی خنک با دمایی برابر ۱۵ درجه را برای افراد ایجاد می کند و هر یک با شودان های درون بافت شهر در ارتباط می باشند. قلعه دارای دو دروازه است؛ دروازه جنوب شرقی قلعه، دری از جنس چوب بود که تنها سران نظامی از آن رفت‌ و‌آمد می‌کردند. دروازه جنوبی که ظاهرا افراد عادی از این دروازه رفت‌ و‌آمد داشتند در کنار مسجد شاه صفی واقع شده بود.



قلعه سلاسل علاوه بر مرکز حکومتی و نظامی دارای کاربرد  کنترل و نظارت مستقیم بر مدیریت آب بوده است. برج قلعه به صورت مدور است و بقایایی از آن در انتهای شمال غربی قلعه با قطر ۳۰,۵ متر باقی مانده است. در بخش زیر زمین قلعه و از طریق راه پله می‌توانید از شوادون‌ها که فضاهایی به صورت دست‌کنده است دیدن کنید؛ شوادان ها به منظور تامین روشنایی وتهویه هوای قلعه ایجاد شده اند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خوزستان
شهر شوشتر
آدرس استان خوزستان، شمال شهرستان شوشتر
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به خوزستان
جاذبه های مرتبط
پل شادروان خوزستان شوشتر
پل بند لشکر خوزستان شوشتر
محوطه باستانی شوش خوزستان شوش
زیگورات چغازنبیل خوزستان شوش
برج کلاه فرنگی خوزستان شوشتر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}