قلعه سه كوهه

استان سیستان و بلوچستان، ۴۲ کیلومتری جنوب زابل، روستای سه‌ کوهه
معرفی

قلعه سه کوهه یا ارگ سه کوهه، که به دوره قاجار بازمی‌گردد، در روستای سه کوهه واقع شده و به وسیله مساحتی معادل ۳۷۰۰ متر مربع در زمینی مستطیل شکل و مرتفع ساخته شده است. این قلعه دارای دو مسیر ورودی از جهت شرق و غرب می‌باشد. مسیر ورودی غربی به دلیل خرابی‌های زیادی که دارد، غیرقابل تردد است. همچنین مسیر ورودی شرقی نیز دارای سراشیبی تندی است. این قلعه نمونه‌ای از معماری و تاریخ منطقه را نمایان می‌کند و توجه محققان و بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.



سه کوهه در آغاز به عنوان سه جزیره کوچک بیرون آمده از آب شناخته می‌شدند. اما با تغییر مسیر رودخانه هیرمند و عقب‌نشینی آب در منطقه، تدریجاً سه جزیره به زمین اشتراکی متصل شدند و این منطقه از زیر آب بیرون آمد. این قلعه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است، ارگ جنوبی که به عنوان محل استراحت حاکم و همراهان او خدمت می‌کرده است. همچنین ارگ شمالی که مساحتی کمتر دارد و برای حاکم به عنوان یک قصر کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفت و در نهایت ارگ میدانی که محل استراحت خدمتکاران و سربازان بوده و دارای اتاق‌های پرتعدادی بوده است.



همچنین، در نزدیکی قلعه سه کوهه زابل، یک ارگ کوچک نیز واقع شده که مساحت آن حدوداً ۲۰۰۰ متر مربع است. این ارگ کوچک تنها فاصله‌ای حدود ۲۰ متری از قلعه سه کوهه دارد و این نزدیکی فیزیکی بین دو ساختمان باعث شده است که بسیاری از مورخان فرضیه برابری این دو را مطرح کنند. آثار زندگی در این ارگ به وضوح مشهود است؛ اما جزئیات دقیق در مورد که چه افرادی و در چه زمانی در این ارگ زندگی کرده‌اند، هنوز معلوم نیست. این مکان نیز یکی از جذابیت‌های این منطقه از نظر تاریخی و باستان‌شناسی است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سیستان و بلوچستان
شهر زابل
آدرس استان سیستان و بلوچستان، ۴۲ کیلومتری جنوب زابل، روستای سه‌ کوهه
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به زابل و زاهدان
برنامه سفر 3 روزه به چابهار و کنارک
جاذبه های مرتبط
ساحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
شهر سوخته سیستان و بلوچستان زابل
تالاب لیپار سیستان و بلوچستان چابهار
جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
کوه های مریخی سیستان و بلوچستان چابهار
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}