قلعه شیخ سلطان المرزوقی

استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه، بندر مغویه
معرفی

قلعه شیخ سلطان المرزوقی یا قلعه مغویه، در نزدیکی بندرلنگه در بندر مغویه قرار دارد و از بزرگ­‌ترین بناهای خشتی استان هرمزگان می باشد. این بنا در دوران قاجار به دستور شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه ساخته شده است و در سال ۱۳۲۱ هجری قمری قلعه تکمیل و به بهره برداری رسید. به دلیل قرارگیری این قلعه در بندرمغویه عده ای این بنا را با نام قلعه مغویه می شناسند، این قلعه در گذشته کاربرد دفاعی و نظامی داشته و البته از نظر تجاری نیز داری اهمیت بوده است.



وسعت قلعه شیخ سلطان المزروقی ۲۰۰۰ متراست و دو حیاط داخلی و بیرونی دارد که قدمت حیاط داخلی از بیرونی بیشتر می باشد، ساختمان قلعه در دو طبقه و در بخش هایی نیز در سه طبقه بنا شده است. بخش های مختلف این خانه قلعه شامل تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، برج نگهبانی، همچنین یک حلقه چاه و چندین انبار و طویله و دو بادگیر می باشند؛ در ساخت قلعه شیخ سلطان از خشت و گل، ساروج و چوب چندل استفاده کرده اند. روی سقف یکی از اتاق­‌ها که  به احتمال زیاد اتاق دختر شیخ بوده نقاشی های دیده می شود که به نقاشان روسی انتصابشان داده اند.



با توجه به شواهد و گفته افراد محلی، تا بیست سال پیش چند پیرزن داخل قلعه زندگی می‌­کردند که گفته می­‌شود این پیرزن­‌ها خواهران شیخ بوده‌­اند. این قلعه تاریخی در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و بخش های از آن بر اثر بارش باران از بین رفته و قسمت ­هایی نیز در آستانه تخریب قرار دارند.  از دیگر جاذبه های بندر لنگه می توان به بافت و معماری تاریخی بندر لنگه، مسجد افغان، عمارت فکری، مسجد خداداد، ساحل بندر لنگه و قلعه لشتان اشاره کرد. به خاطر هوای گرم وشرجی بندر لنگه، بهترین فصل سفر کردن به این منطقه در اوایل بهار، پاییز و زمستان است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر بندرلنگه
آدرس استان هرمزگان، شهرستان بندر لنگه، بندر مغویه
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوران قاجار
تعداد حیاط‌ها 2
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}