قلعه پرتغالی ها

استان هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم، ساحل خلیج فارس
معرفی

قلعه پرتغالی ها با مساحتی حدود 2 هزار متر مربع در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی در استان هرمزگان و جزیره قشم بنا شده است. پس از ورود پرتغالی ها به جنوب ایران ‏تمامی جزایر ورودی خلیج فارس به تصرف آلفونسو آلبرکوک درآمده بود و هدفش تسلط بر تمامی راه‌های تجاری دریایی سر راه ‏بازرگانان هند و اروپا بود. پرتغالی ها برای حفاظت از نظامیانشان در برابر شورش احتمالی بندرنشینان ایرانی در بدو ورودشان اقدام به ساخت قلعه‌هایی مستحکم کردند؛ تصرف جنوب  به دست پرتغالی ها 110 سال طول کشید. درنهایت يكي از سرداران صفوي در سال 1623 ميلادي قلعه پرتغالی های قشم و ديگر پايگاهها در دهانه خليج فارس را از تصرف پرتغالی ها در آورد.



قلعه پرتغالی ها در سال 1378 از زیر خاک بیرون کشیده شده و 10 سال بعد تونل قديمي متصل به اين قلعه کشف شد که در واقع راه فرار فرماندهان و نيروهاي نظامي پرتغالي و مکانی برای نگهداري مهمات نظامي بحساب می آمد. این قلعه از سنگهاي آهكي و گچي با ملات ساروج محلي روی تپه ای ساخته شده که به تمام منطقه و دریا دید داشته است. در چهار گوشه‌ این قلعه، چهار برج و باروی بلند قرارگرفته كه توپ و منجنيق ها برروي آنها استقرارداشته اند. در قلعه پرتغالی‌ها بخش‌هایی چون انبارهای اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار وجود داشته است.



این قلعه علاوه بر کارکرد دفاعی، به عنوان قلعه تداركاتی هم کاربرد داشته و در واقع برای ارتباط با قلعه هرمز و رساندن تداركات و خدمات به این قلعه در قشم بنا شده بود. معماری کلی دژ از بناهای قرون وسطی در اروپا الهام گرفته شده است؛ البته این بنا در دوره های مختلف تاریخی مورد مرمت و استفاده قرار گرفته و از این رو آثاری از معماری دوران سلجوقی، صفوی و قاجار  نیز در آن وجود دارد. برای بازدید از این قلعه در جزیره قشم بهترین زمان از اواخر پاییز تا اوایل بهار می باشد.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم، ساحل خلیج فارس
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1507میلادی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}