مجموعه تاریخی عباس آباد

استان مازندران، شهر بهشهر، مجموعه تاریخی گردشگری عباس اباد
معرفی

مجموعه تاریخی عباس آباد از آثار تاریخی و مکانهای دیدنی استان مازندران است که در دامنه رشته‌ کوه‌ های البرز قراردارد و بزرگ‌ ترین باغ دوره صفوی محسوب می شود. این باغ یکی از مهم‌ ترین و بزرگ‌ ترین باغ‌ های تاریخی ایران می باشد و در میان ۹ باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو، تنها باغی است که در شمال کشور قرار گرفته است. این مکان تاریخی به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌ های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ساخته شده است. دریاچه عباس آباد بیشتر از ده هکتار وسعت دارد و درختان زیادی دور تا دور آن را فرا گرفته اند که چشم انداز بسیار زیبایی به فضا بخشیده ، آواز پرندگان بر فراز آن به گوش می رسد و همه ساله گردشگران بیشماری را مجذوب خود می کند.



منبع آب دریاچه، آب‌ های ذوب شده زمستانی اطراف هستند که به وسیله کانال‌ هایی به دریاچه می‌ ریزند و در تابستان جهت آبیاری شالیزار های برنج و تامین آب روستاهای اطراف کاربرد داشته است. در زمان آبگیری ارتفاع آب در دریاچه به ۱۸ متر می‌ رسد. مجموعه تاریخی عباس آباد مهم ترین باغ غیر کویری ایران بوده و شامل سد، مخزن، گل باغ، کاخ، حمام، دو برج آجری، آسیاب آبی و دریاچه ی سد می شود. این مجموعه نزدیک به ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و سد آن هم گنجایشی برابر با ۶۰۰ هزار متر مکعب آب دارد و جنس بدنه ی سد از ساروج است.



در مرکز دریاچه مصنوعی بنایی آجری به‌ شکل چهار طاقی وجود دارد که در زمان آبگیری سد به زیر آب فرو رفته و سطح فوقانی آن فقط قابل دیدن می باشد. در دو کیلومتری شمال باغ، بر بالای کوه ای که بر دشت بهشهر و خلیج میانکاله اشراف دارد، بقایای آثار معماری متعلق به دوره ی صفوی یافت شده است و می‌ توان این محل را مکان احتمالی کاخ پادشاهان صفوی دانست. به منظور اقامت شبانه در طول سفر می‌ توانید از مکان‌ های مخصوصی که برای این کار در مجموعه تعبیه شده استفاده کنید یا در محیط کمپ بزنید، همچنین اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی نظیر گل‌ و بلبل، کومه و عمارت مادری در فاصله ۵ تا ۱۷ کیلومتری از مجموعه قرار دارند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه جنگلی
استان مازندران
شهر بهشهر
آدرس استان مازندران، شهر بهشهر، مجموعه تاریخی گردشگری عباس اباد
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
قایق سواری
بوفه
نمازخانه
سرویس بهداشتی
رستوران
امکانات تفریحی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}