مجموعه تاریخی فرح آباد

استان مازندران، ۲۸ کیلومتری شمال شهر ساری، شهرستان فرح آباد
معرفی

مجموعه تاریخی فرح آباد مجموعه‌ای به جا مانده از زمان شاه عباس صفوی و مربوط به بقایای شهر قدیمی فرح‌آباد است که در کنار جاده ساری-فرح‌آباد و داخل فرح آباد واقع شده است. بسیاری از بناهای شهر قدیم فرح‌آباد در طول تاریخ و به دلیل حمله روسها از بین رفته اند و تنها بناهای باقی مانده مسجد فرح‌آباد، مدرسه، بخشی از پل شاه عباسی، دیواری متعلق به یک قصر و حمام دوره صفوی می‌باشند. گذشت زمان و تاثیر عوامل طبیعی نیز باعث تخریب بیشتر منطقه فرح آباد شده و تنها ساختمانی که در این بندر به چشم می خورد، مجموعه تاریخی فرح آباد است. این مجموعه در سال ۱۰۲۰ هجری قمری، با استفاده از شیوه های شهرسازی اصفهان در دوره صفوی احداث گردید، همچنین کاخی به نام جهان نما در شمال این مجموعه وجود داشته که فعلاً تنها خرابه های مسجد، پل و دیواره های باغ سلطنتی باقی مانده است.



این محل در زمان شاه عباس اول، بندرى آباد و پر رونق بود تا جایى که لقب دارالسرور و حتى دارالسلطنه را به آن نسبت می دادند و کشتی های متعددی در آن رفت و آمد می کردند. از مهمترین اماکن تاریخی مجموعه فرح آباد، مسجد آن می باشد و ساختمان مسجد تنها بنایی است که به صورت کامل باقی مانده است. سبک معماری این بنا به سبک معماری اصلی ایرانی و اسلامی است که معماری مساجد و بناهای تاریخی استان اصفهان را تداعی می کند. مسجد فرح آباد در زمینی مستطیلی شکل در ابعاد ۶۵متر در ۷۵ متر بنا شده است و دارای دو ورودی، چهار ایوان، شبستان، حیاط و حجره های متعددی می باشد. مصالح به کار رفته در ساختمان بنا، آجر و ملات ساروج است و نمای آن به کاشی کاری های رنگی مزین می باشد. پل آجرى فرح‌ آباد معروف به پل شاه عباسی، به صورت شرقی – غربی بر روى رودخانه تجن احداث شده بود و امروزه تنها قسمتهایی از آن سالم مانده است.



در کنار مجموعه تاریخی فرح آباد، سواحل زیبای شنی با مسافت بیش از ۱۵ کیلومتر جای دارد که در آن انواع امکانات مانند رستوران، سفره‌خانه، بوفه، فست‌فود، آلاچیق و نمازخانه  به چشم می‌خورد. همچنین امکانات تفریحی مانند شهربازی، موتور چهارچرخ، قایق  نیز در این ساحل قرار گرفته تا تجربه ای لذت بخش و به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع آب و هوا مرطوب
نوع منطقه ساحلی
استان مازندران
شهر ساری
آدرس استان مازندران، ۲۸ کیلومتری شمال شهر ساری، شهرستان فرح آباد
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال 1020 هجری قمری
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
قایق سواری
پوشش اینترنت 4G
بوفه
رستوران
پارکینگ
امکانات تفریحی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}