مجموعه گنجعلی خان

استان کرمان، شهر کرمان، میدان شهدا، حدفاصل خیابان قدس، شریعتی و امام
معرفی

مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ کرمان واقع شده است و به‌ سبب گستردگی و تنوع بخش‌های مختلفش، شهرت زیادی برای گردشگری این شهر ایجاد کرده است. گنجعلی خان از حاکمان مشهور زمان شاه عباس است که از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان فرمان‌روایی می کرد و بناهای زیادی در این منطقه ایجاد نمود و از جمله بناهای عمومی بجا مانده از او مجموعه گنجعلی خان می باشد. مساحت این مجموعه ۱۱ هزار مترمربع است و میدان و بازار آن در سال ۱۰۰۵ هجری قمری ساخته شده‌اند.



در ضلع جنوبی مجموعه حمام، مدرسه و کاروان‌سرا در ضلع شرقی به‌ترتیب در سال‌های ۱۰۰۷ و ۱۰۲۱ هجری قمری ساخته شده اند؛ آب‌انبار و ضرابخانه به ترتیب در ضلع غربی و شمالی بنا شده اند. کاروانسرای گنجعلی خان یک مجموعه مربعی و چهار ایوانه است و خطاطی هایی بر روی ایوان های بلند آن انجام شده است؛ در کنار این کاروانسرا مسجد کوچکی نیز قرار دارد که بنای آن، کوچک و شامل یک شبستان و ایوان ورودی می شود. نمای ایوان ساده است، کف ایوان سنگی است و بر بالای در چوبی اش، کتیبه‌ای سنگی قرار دارد.



از دیگر بخش‌های این مجموعه مدرسه گنجعلی خان است و از دوران صفویه تا دوره قاجاری دایر بوده که اکنون دانشکده هنر دانشگاه باهنر کرمان می باشد. حمام گنجعلی خان نیز امروزه به‌ عنوان موزه‌ مردم‌شناسی مورد استفاده قرار گرفته و مجسمه‌هایی مومی که نشانگر افرادی از طبقات مختلف جامعه‌ آن زمان نظیر روحانیون، پیشه‌وران و مردم عادی هستند در قمست های مختلف حمام جای گرفته است. راهروی حمام طولانی و زاویه‌دار است و با ظروفی نظیر طشت، تاس و وسایلی مانند لنگ، سدر، حنا، سینی‌های قدیمی، شانه‌های سنتی، آینه‌های مختلف، سنگ پاهای قدیمی تزیین شده است.



ضرابخانه گنجعلی خان در گذشته محل ضرب سکه های رایج دوره صفوی بوده است و ساختمان آن گنبد بلندی دارد که فضاهایی برای عبور نور و جریان هوا در آن قرار داده شده است. امروزه این ضرابخانه به موزه سکه تبدیل شده و در آن سکه هایی از دوره‌های ایران باستان مانند اشکانیان و ساسانیان تا دوره پس از اسلام و عصر صفویه نگهداری می شود. ساعت بازدید از مسجد مجموعه از ساعت ۷ صبح تا ۲۰، بازار ۷ صبح تا ۲۱ و حمام ۹ صبح تا ۲۰:۳۰ می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمان
شهر کرمان
آدرس استان کرمان، شهر کرمان، میدان شهدا، حدفاصل خیابان قدس، شریعتی و امام
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی صفویه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
آب اشامیدنی
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به کرمان
برنامه سفر 3 روزه به کرمان
جاذبه های مرتبط
گنبد جبلیه کرمان کرمان
ارگ بم کرمان بم
مسجد جامع کرمان کرمان کرمان
باغ فتح آباد کرمان کرمان
باغ شاهزاده ماهان کرمان ماهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}