محله باستانی سورو

استان هرمزگان، غرب شهرستان بندر عباس
معرفی

سورو یکی از محلات تاریخی بندر عباس است که در غرب شهر و در شمال محله‌ سوروی کنونی واقع شده‌است. در زمان‌های گذشته، این محله دارای نخلستان‌های گسترده و درختان مختلفی نظیر کنار، کرت، کهور، گز و خرگ بوده‌است. کشف سکه‌های باستانی از دوران‌های مختلف مانند ساسانی، صفویه و قاجاریه نشان‌دهنده اهمیت تاریخی این منطقه است. این سکه‌ها اکنون در موزه بندر عباس نگه‌داشته می‌شوند. برخی از محققان با توجه به این سکه‌ها، فرضیه‌ای مطرح کرده‌اند که حاکمان هرمز، که از قرن سوم تا قرن دهم هجری در منطقه تنگه هرمز فعالیت داشتند، یک ضرابخانه داشته‌اند و سکه‌های مسی، نقره‌ای و حتی طلایی در آن ضرب می‌شد.



تعداد 64 سکه طلایی که توسط ملوک هرمز ساخته شده، در سال 1925 در روستای گودو به دست آمده است. این یافته‌ها نشان‌دهنده ثروت و قدرت ملوک هرمز در گذشته است. در مقابل، محله تاریخی سورو با 87 هکتار وسعت، یکی از بزرگترین محلات تاریخی بندرعباس به شمار می‌رود که در سال 1388 به عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و نمونه‌ای از معماری سنتی منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود.



سواحل سورو در بندر عباس، با منظره‌های زیبای خود یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی خلیج فارس محسوب می‌شوند. بخشی از این سواحل به صورت اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شده تا در محیطی خصوصی از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرند. امکاناتی همچون رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها افزون بر جذابیت این منطقه می‌شوند و موجب جلب توجه گردشگران بسیاری می‌گردد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر بندرعباس
آدرس استان هرمزگان، غرب شهرستان بندر عباس
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 2 تا 3 ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}