محوطه باستانی شوش

استان خوزستان، شهر شوش
معرفی

محوطه باستانی شوش از کهن ترین شهرهای جهان محسوب شده و نیز جزو مناطق دیدنی خوزستان می باشد و تخمین زده می شود که ۴۰۰۰ سال  پیش از میلاد پایه‌ گذاری شده است. در این مکان بناها و سازه‌ هایی از ادوار مختلف به چشم می خورد، همچنین آثاری از یک دهکده مسکونی مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد نیز در آن یافت شده است. محوطه تاریخی شوش شامل مکان های دیدنی شهر از جمله کاخ شاپور، کاخ آپادانا، دروازه شرقی، کاخ هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌ های آکروپول و قلعه فرانسوی‌ ها است.



تپه آکروپل قدیمیترین قسمت محوطه است و مکان ساخت نیایشگاه بوده نیز زیربنای ساخت شهر می باشد. این محوطه‌ی باستانی، مرکز برخورد دو تمدن میان رودان و عیلام بوده و نیز علاوه بر عیلامی ها، اقوام  آشوری، هخامنشیان، سلوکیان، پارتیان، بابلی ها و ساسانیان نیز در آن فرمانروایی کرده اند. در پی جستجوهای صورت گرفته در محوطه باستانی شوش آثار مهمی کشف شدند که بخش عمده ای از آنان در موزه های مشهور جهان حفظ و نگهداری می شوند. آثار دیدنی این محوطه زیبا عبارتند از کاخ آپادانا که به فرمان داریوش پادشاه هخامنشی در حدود سال‌ های 521 تا 515 پیش از میلاد روی آثار و بقایای تمدن عیلامی ساخته شد و کاخ زمستانی شاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش بزرگ بوده‌ است. معبد پنج طبقه چغازنبیل که در 30 كیلومتری شهر شوش قرار داشته و محل عبادت و برگزاری آیین های نیایش بوده است.



موزه شوش در نزدیکی قلعه و محوطه باستانی شوش احداث شده و آثار ویژه‌ای از دوره های مختلف تاریخی در آن قابل دیدن می باشد. قلعه شوش که با نام‌ های دیگری مثل قلعه‌ ی آکروپل، قلعه‌ ی فرانسوی‌ ها و موزه‌ ی آجر هم شناخته می‌ شود و روی مرتفع ترین نقطه تپه‌ های شوش به شكل قلعه‌ های قرون وسطا و با طرح ذوزنقه‌‌ای ساخته شد و امروزه به عنوان مركز نگهداری، تحقیق و پژوهش آثار باستانی کاربرد دارد. آرامگاه دعبل خزاعی شاعر معروف اهل بیت (ع) که در زمان حكومت عباسیان زندگی می کرده در مركز شهر و در كنار مجتمع فرهنگی دعبل خزاعی جای دارد. به عنوان بهترین زمان برای بازدید از این منطقه می توان اوایل بهار و همچنین فصل سرما را پیشنهاد کرد چرا که در فصل تابستان هوا بسیار گرم و شرجی است و در زمستان نیز دمای هوا به ندرت به صفر درجه‌ی سانتی‌ گراد و کمتر از آن می رسد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خوزستان
شهر شوش
آدرس استان خوزستان، شهر شوش
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به خوزستان
جاذبه های مرتبط
پل شادروان خوزستان شوشتر
پل بند لشکر خوزستان شوشتر
زیگورات چغازنبیل خوزستان شوش
برج کلاه فرنگی خوزستان شوشتر
سازه های آبی شوشتر خوزستان شوشتر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}