مدرسه چهار باغ

استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی
معرفی

یکی از شهرهایی که آثار تاریخی زیبایی را در خود جای داده است، اصفهان می باشد. در این میان مدرسه چهار باغ نمونه ای از مکان های گردشگری این شهر خوش آب و هوا میباشد. این مدرسه که در گذشته مدرسه‌ سلطانی و مدرسه مادر شاه نیز نامیده می شد، ۸۵۰۰ متر مربع مساحت دارد، و در زمان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی برای تعلیم به طلاب علوم دینی ساخته شده است. در واقع مدرسه چهار باغ تلفیقی از مدرسه و مسجد برای کنار هم قرار گرفتن مردم و طلاب دینی بوده است. به سبب قرارگیری بنا در ضلع شرقی خیابان چهار باغ آن را مدرسه چهار باغ می نامند. این مدرسه‌ موزه کاشی کاری اصفهان نیز محسوب می شود و انواع مختلف کاشی هفت‌ رنگ، معرق، گره چینی، پیلی و معقلی را در دل خود دارد.



در بدو ورود به خانه باغی بی نظیر پیش رویتان می بینید همچنین درخت چندین ساله چنار و جوی آبی به نام نهر فرشادی که شعبه ای از زاینده رود است و در میان آن جریان دارد. مدرسه چهار باغ، چهار ایوان دارد و بخش داخلی مدرسه از هشتی و درب ورودی، حیاط داخلی و اتاق ها یا حجره، گنبد و مناره تشکیل شده است. حجره ها مکانی برای اقامت طلاب می باشند که از یک اتاق نشیمن که جلوی حجره قرار دارد و رو به حیاط مدرسه می باشد و بخشی به عنوان بالاخانه تشکیل شده است. با عبور از سر در مدرسه میتوانید هشتی که سنگابی تاریخی در آن قرار دارد را بینید. در ضلع جنوبی گنبد خانه، شبستان ها و مناره ها که دارای سه محراب هستند و محل عبادت و مباحث طلاب می باشند، قرارگرفته اند.



در شبستان زیر گنبد کتیبه هایی که توسط عبدالرحیم جزایری خوش نویس عصر صفویه نوشته شده قابل تماشا هستند. شبستان زمستانه با گچ بری ساده تر یکی دیگر از انواع شبستان است که در این مجموعه قراردارد. جاذبه های این مدرسه شامل بازار هنر که این بازارچه‌ مرتفع که به نام بازار هنر معروف است و در شمال مدرسه‌ چهار باغ قرار دارد و نمونه‌ با ارزشی از بازارهای عصر صفوی است. مهمان سرای عباسی که قبلا کاروانسرای مادر شاه بوده در ضلع شرقی چهار باغ و متصل به ساختمان‌ های مدرسه‌ است که سبک معماری بی‌ نظیر و دارد. گردشگران برای ورود به ساختمان باید بلیط تهیه کنند اما اگر به عنوان نماز گزار وارد مسجد شوید هزینه ای تعلق نخواهد گرفت.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره صفوی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
نمازخانه
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}