مسجد آقا بزرگ

استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ
معرفی

مسجد آقا بزرگ کاشان تنها مسجد 5 طبقه جهان و باشکوه ترین مساجد دوره قاجار می باشد. این مسجد تاریخی با سرمایه گذاری حاج محمدتقی خانبان جهت برگزاری نماز جماعت و مجالس درس و بحث بنا شده است. این مجموعه متشکل از دو بخش مسجد و مدرسه است و به دلیل کمبود فضا در چندین طبقه ساخته شده است. مقرنس کاری و گچ بری های زیبا، نقاشی و کاشی کاری چشم انداز ویژه ای به مسجد بخشیده است. گنبد خانه بر روی ۸ ستون بزرگ بنا شده به همین سبب هوای خنک و مطبوعی در تمام روزهای سال دارد.



عناصر معماری بی نظیری که در ساخت مسجد آقا بزرگ به کار رفته است شامل طرح گودال باغچه : بنا یک طبقه درون زمین فرو رفته و به این ترتیب، دسترسی به آب قنات آسانتر شده و استحکام بنا در برابر زلزله افزایش می یابد. حیاط برف انداز: قسمتی در پشت گنبدخانه که برای تخلیه برف های گنبد ساخته شده اند.  بادگیر: برای مقابله با گرمای شدید کویر در فصل تابستان، کاربرد دارد. اصول چهارگانه ی معماری اسلامی: کاربرد رسمی بندی، گره سازی، یزدی بندی و مقرنس در ساخت بنا. اکنون با برخی از بخش های مختلف مسجد تاریخی کاشان آشنا می شویم. پیر نشین: سکوهایی در اولین قسمت بنا، که به منظور استراحت میانسالان و رهگذران درست شده اند.



ورودی و سردر: در بالای در کتیبه‌ای قرار دارد و در ورودی اصلی با کنده کاری، گره چینی و گل میخ تزئین شده است. مهتابی یا زمستانه نشین: مهتابی محوطه‌ای باز در اولین بخش ورودی مسجد است و در زمستان استفاده می‌ شود. نور طبقه پایینی توسط سنگ های مرمری که در وسط زمستانه نشین به کار رفته اند  تامین می‌ شود. هشتی:  فضای مسقف که پس از ورودی مسجد قرار گرفته و در دو سمت آن اتاق خادم قرار دارد. صحن مرکزی: از دو قسمت حیاط گودال باغچه و حیاط همکف تشکیل شده است. حیاط گودال باغچه، حیاط طبقه پایینی است و به مدرسه اختصاص دارد. حیاط همکف یا حیاط طبقه بالایی که پله هایی برای رفت و آمد به طبقه پایین در اطراف آن وجود دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر کاشان
آدرس استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره قاجار
ورودی (بلیط) دارد
معمار استاد حاج شعبان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}