مسجد جامع دلگشا

استان هرمزگان، شهرستان بندر عباس، نبش بلوار طالقانی و خیابان دلگشا
معرفی

مسجد جامع دلگشا یا مسجد جامع اهل‌ سنت یکی از مساجد قدیمی شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان در جنوب ایران است که دارای سابقه‌ای طولانی می‌باشد و قدمت آن به 264 سال پیش و سال 1175 هجری قمری برمی‌گردد. این مسجد اولین بار توسط خیّر بزرگ حاج زین‌العابدین ابوالقاسم اوزی ساخته شد و بعد از آن چندین بار بازسازی شده‌ است. مسجد جامع دلگشا در بلوار طالقانی بندرعباس و رو به دریا قرار دارد.



مسجد جامع دلگشا با حدود 4900 مترمربع مساحت، یکی از کامل‌ ترین مساجد جنوب ایران به شمار می‌ رود و قدمت محراب، منبر و مناره زیبای آن به دوره زندیه می‌رسد. مسجد جامع بندرعباس با معماری اصیل و منحصر به فرد ایرانی اسلامی ساخته شده که دارای 2 طبقه، یک مناره، شبستان، 12 ستون در مرکز و ایوان‌ های ستون‌ دار در سه جبهه جنوبی، شرقی و غربی و 20 در بزرگ می‌باشد. هنر کاشی کاری محراب مسجد جامع بندرعباس صحنه ای بسیار زیبا را ایجاد کرده است.



ستون قدیمی دارای تزیینات گچی شبیه به مساجد گله داری و دژگان هستند و پایه‌های آن‌ها مکعبی شکل می باشد که در قسمت بالا توسط قوس‌های جناغی به یکدیگر متصل می‌شوند. در زمان انجام تعمیرات، پایه ستون‌ها با سنگ نما پوشیده شده و تنها بخش شبستان این مسجد بازسازی نشده است. بهترین زمان سفر به بندرعباس و بازدید از این مسجد زیبا از ماه آذر تا اواسط فروردین می باشد که هوای بندرعباس مطلوب است اما اگر می‌خواهید با آیین‌های مذهبی این شهر مانند علم شویی آشنا شوید باید در ماه محرم به این منطقه سفر کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر بندرعباس
آدرس استان هرمزگان، شهرستان بندر عباس، نبش بلوار طالقانی و خیابان دلگشا
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره زندیه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}