مسجد جامع زنجان

استان زنجان، شهر زنجان، خیابان امام خمینی
معرفی

مسجد جامع زنجان، نمادی از معماری ایرانی-اسلامی است و بزرگ‌ترین مسجد شهر زنجان به شمار می‌آید. واقع در بافت قدیمی شهر، این مکان با بازار قیصریه از غرب، کوچه مسجد سید از شرق و خیابان امام خمینی و سبزه‌میدان از شمال مرتبط است و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم کشور محسوب می‌شود. مسجد جامع زنجان با طراحی چهار ایوانی شناخته می‌شود، که در این طراحی، چهار ایوان بزرگ در چهار جهت مختلف مسجد قرار دارند و نمایشی زیبا و جلوه‌گر را به ارمغان می‌آورند. صحن مرکزی مسجد به شکل مستطیلی با ابعاد 48 متر در 36 متر طراحی شده است. در زمان‌های گذشته، حوضی در وسط صحن وجود داشت و اطراف آن، به ویژه در نزدیکی حجره‌ها و شبستان‌ها، باغچه‌هایی زیبا با انواع گل‌ها و گیاهان وجود داشت، اما متاسفانه این باغچه‌ها در زمان‌های بعدی از بین رفته‌اند.



مسجد جامع زنجان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی و ایرانی است که طراحی چهار ایوانی، حجره‌های قرینه در ایوان‌های شرقی و غربی و حجره‌های مخصوص طلبه‌ها در سمت شمالی آن را منحصر به فرد می‌کند. تزئینات زیبایی همچون خط بنایی، کاشی‌کاری با کاشی‌های هفت‌رنگ، نقاشی‌های گیاهی و نقش‌های اسلیمی نمونه‌هایی از هنر و خلاقیت هنرمندان آن دوره هستند. درخت زندگی به عنوان یکی از طرح‌های برجسته در تزئینات مسجد دیده می‌شود. همچنین، شبستان با گنبدی برجسته فضایی مذهبی و آرامش‌بخش در این مکان ایجاد کرده است.



مسجد جامع زنجان نیز مکانی است که نمازهای واجب روزانه به صورت جماعت برگزار می‌شود. افراد می‌توانند در زمان‌های غیر از اوقات نماز، مسجد را بازدید کنند. البته لازم است که زوار و بازدیدکنندگان از مسجد، در حین ورود به این مکان مذهبی، پوشش مناسبی داشته باشند و آداب و رسوم مرتبط با اماکن مذهبی را رعایت کنند. ورود به مسجد جامع زنجان رایگان است و در روزهای تعطیل نیز بازدیدکنندگان می‌توانند از این مکان بازدید کنند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان زنجان
شهر زنجان
آدرس استان زنجان، شهر زنجان، خیابان امام خمینی
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به زنجان
جاذبه های مرتبط
مسجد خانم زنجان زنجان
معبد داش کسن زنجان ابهر
موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان زنجان زنجان
گنبد سلطانیه زنجان زنجان زنجان
موزه رختشویخانه زنجان زنجان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}