مسجد جامع شش ناو

استان مرکزی، شهرستان تفرش‎، خیابان آیت‌الله سعیدی
معرفی

مسجد جامع شش‌ ناو از جمله مساجد قدیمی در استان مرکزی می باشد که در محله فَم شهرستان تفرش قرار گرفته است. بنای اولیه مسجد، مربوط به دوره سلجوقی بوده و در دوره‌های بعد قسمت‌هایی به آن افزوده شده‌ است. علت انتخاب نام شش‌ناو برای مسجد، وجود قناتی در زیر مسجد می باشد که پس از عبور از زیر درخت چناری قدیمی، به وسیله شش عدد ناو بیرون مسجد، تقسیم شده و به محله‌های اطراف جاری می شود؛ عمر این قنات نیز به قرن سوم هجری قمری می رسد. مجموعه مسجد گنبدی بزرگ به ارتفاع ۱۵ متر و قطر ۱۶ متر، دو شبستان، ایوان، صحن، یک رشته قنات، چند حجره، حسینیه و مناره‌ ای آجری با ارتفاع ۲۰ متر و قطر ۳ متر را شامل می شود.



سقف و دیواره مسجد نیز با کاشیکاری و مقرنس ‌کاریهای زیبا آراسته شده‌ است. معماری آجری مناره مسجد جامع شش ناو از قدیمی‌ ترین و شاخص ‌ترین بناهای مسجد است که قدمت آن به قرن پنجم هجری و اوایل عهد سلجوقی بر می گردد. مناره، پلکانی مارپیچ دارد و جدار آن تماماً از آجر ساخته شده‌است؛ تنها تزئین آن در کتیبه آجری بر فراز آن خلاصه می شود که به خط کوفی نکاشته شده‌ است. هرچند جز کلمه «لا اله الا الله» چیزی در کتیبه باقی نمانده و بقیه حروف آن از بین رفته‌اند.



برای ورود به صحن مسجد ابتدا باید به یک تکیه‌ بزرگ وارد شد که حدود ۳۰۰ مترمربع مساحت داشته و سقف و ستون‌های چوبی دارد. این تکیه در دوره قاجار بنا شده و از زمان های دور در ماه محرم و صفر همواره به عنوان مکانی برای تعزیه ‌خوانی مورد استفاده قرار می گرفته است. اطراف حسینیه حجره‌ هایی برای نشستن تماشاگران را می توانید مشاهده کنید که صفه یا سکوی برجسته ‌ای در وسط آن وجود دارد و نمایش تعزیه بر روی آن اجرا می‌ شود. همچنین نخل، علم و کتل‌ های مراسم عزاداری ماه محرم در این تکیه نگهداری می ‌شوند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر تفرش
آدرس استان مرکزی، شهرستان تفرش‎، خیابان آیت‌الله سعیدی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره سلجوقیان
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
قلعه دختر ساوه مرکزی ساوه
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
بازار اراک مرکزی اراک
گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه) مرکزی ساوه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}