مسجد جامع عباسی

استان اصفهان، شهر اصفهان، ضلع جنوبی میدان امام (نقش جهان)
معرفی

مسجد جامع عباسی از مساجد میدان نقش جهان و مربوط به قرن یازدهم هجری می باشد که ساخت آن به فرمان شاه عباس اول در چهارمین سال سلطنتش، صورت گرفته است. این مسجد در همسایگی با بناهای مهم دوره صفوی مانند عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله قرار دارد و با نام‌ های مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز شناخته می‌ شود. اين مسجد از نظر معماری، کاشیکاری و تراش سنگ ها شهرت ویژه ای دارد. گنبد این مسجد با ارتفاع ۵۲ متر بزرگ ترین گنبد در بین مساجد اصفهان بوده و عمده تفاوت آن با دیگر گنبد ها پژواک صدا در مرگز گنبد است که خود نمایان گر نقطه اوج هنر معماری اسلامی می باشد.



مسجد شامل چندین ورودی می باشد که یکی از آن‌ها از سمت میدان نقش جهان و چند ورودی دیگر از طرف محله‌های اطراف آن است. بعد از ورود از درآیگاه و هشتی، با چرخش از دالان‌ ها وارد صحن مسجد شده و در جهت قبله قرار می‌گیرید. این مسجد چهار ایوان باشکوه در اطراف حیاط مرکزی دارد که ویژگی انعکاس صوت در آن رعایت شده و کوچکترین صدا نیز در آن منعکس می‌شود. از خصوصیات منحصر به فرد مسجد می توان به داشتن چهار مناره، استفاده از کاشی‌ های خشتی هفت رنگ برای تزیینات، سر در زیبای آن اشاره کرد که سبب شده هر ساله گردشگران بیشماری به این منطقه سفر کنند و آن را از نزدیک بازدید کنند.



به عنوان معرفی بهترین فصل برای بازدید از این مسجد تاریخی فصل بهار و البته بعد از عید نوروز که محیط خلوت تر است و می توان در آرامش بیشتری تمام بخش های مسجد را تماشا کرد را میتوان پیشنهاد داد. همچنین برای بازدید از این مسجد در روزهای شلوغ می بایست ورودی بپردازید، در حالی که در بیشتر مواقع از سال بازدید از این مسجد رایگان است و البته زمان بازدید در نیمه اول و دوم سال با هم متفاوت است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، ضلع جنوبی میدان امام (نقش جهان)
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
سال ساخت (قدمت) سال ۱۰۲۰ هجری قمری
ورودی (بلیط) دارد
معمار علی‌اکبر اصفهانی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
نمازخانه
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}