مسجد جامع مکی

استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان، خیابان خیام
معرفی

مسجد جامع مکی یکی از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است که در سال ۱۳۵۳ توسط مولانا عبدالعزیز ملا زاده با ۶۰۰ متر مربع زیر بنا به همراه دو مناره که  ۳۷ متر ارتفاع داشتند، ساخته شده و پس از رحلت ایشان مدیریت آن به دست شیخ مولانا عبدالحمید سپرده شده است. با گذشت زمان و افزایش جمعیت و نیاز به فضای وسیعتر برای عبادت، زیربنای کنونی بنا 32000 مترمربع می باشد. این مسجد یکی از بزرگ‌ ترین مساجد جهان اسلام است، همچنین مشهورترین مسجد اهل سنت شناخته می شود و محل تحصیل طلاب علوم دینی اهل تسنن می باشد. دلیل انتخاب این نام برای مسجد الهام از نام شهر مقدس مكّه می باشد.



سالانه بیش از 8 هزار گردشگر داخلی و خارجی از کشورهای استرالیا، عمان، امارات، کانادا، هلند، دانمارک، پاکستان و افغانستان برای بازدید از این مسجد عظیم که نماد اتحاد قومی می باشد، راهی سفر می شوند. در ابتدای ورودی بنا ماکتی زیبا از مسجد قرار دارد که نمای کلی را برایتان مشخص میکند، طراحی بنای مسجد و معماری داخلی توسط هنرمندان ایرانی صورت گرفته و اهالی بومی بدون دریافت دستمزد در ساخت آن مشارکت داوطلبانه داشته اند. هم اکنون مسجد جامع مکی دارای چهار مناره به ارتفاع ۹۲ متر و ۵۲ گنبد است که از هر طرف شهر چشم انداز زیبایش نمایان می باشد. ارتفاع گنبد مرکزی آن نیز ۴۶ متر می باشد.



در سال ۱۳۷۰ نخستین مرحله توسعه مسجد به صورت سه طبقه زیرزمین، همکف و طبقه اول آغاز شد و نماز جمعه از سال ۱۳۶۵ در مسجد برگزار می‌شود، در سال ۱۳۹۰ مرحله‌ی دوم توسعه با نقشه و معماری متفاوت شروع شد. نمای بیرونی مسجد در نگاه اول یادآور مساجد استانبول است و به مسجد سلطان احمد در ترکیه شبیه می باشد همچنین فضای داخلی آن به مسجد النبی در مدینه شباهت دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سیستان و بلوچستان
شهر زاهدان
آدرس استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان، خیابان خیام
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
سال ساخت (قدمت) سال ۱۳۵۳
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به زابل و زاهدان
برنامه سفر 3 روزه به چابهار و کنارک
جاذبه های مرتبط
ساحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
کوه های مریخی سیستان و بلوچستان چابهار
شهر سوخته سیستان و بلوچستان زابل
تالاب لیپار سیستان و بلوچستان چابهار
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}