مسجد جامع همدان

استان همدان، شهر همدان، ابتدای خيابان اکباتان، نزديک ميدان امام خمينی
معرفی

در نزدیکى میدان مرکزى همدان یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر به نام مسجد جامع همدان که با نام مسجد عتیق و مسجد اعظم نیز شناخته می‌شود، قرار دارد که در قسمت غربى خیابان اکباتان، در محدوده‌ی راسته بازار هاى شهر می باشد. این مسجد از نظر قدمت به  قبل از دوره قاجار و حتی قرون اولیه اسلام مربوط می شود و هم زمان با حكومت فتحعلی شاه قاجار بنا شده است. بنای کنونی مسجد متعلق به ۱۲۵۳ هجری قمری است و طرحی مستطیل شکل و چهار ایوانی ناقص، چندین شبستان، گنبد و گنبد خانه، ۶ مناره و چند حجره دارد و در قسمت‌ های جنوبی شامل ایوانی با ارتفاع زیاد است که جلوی آن توسط رسم بندی از آجر و کاشی معرق ساده مزین شده و بر روی آن نام الله و نام پنج تن با کاشی فیروزه رنگ حک شده است.



این ساختمان دارای سه در ورودى است که شامل ورودى نوساز در سمت خیابان اکباتان، ورودى قدیمى با دالان طاقدار در ضلع شرقى صحن، ورودى قدیمى با دالان هشتى مقرنس‌ کارى شده و ضلع غربى صحن می باشند. گنبد مسجد نسبتاً بزرگ است و دو پوشش دارد، صحن مسجد نیز حدود ۲ متر پایین تر از کوچه های اطراف قرار گرفته و ابعاد ۲۴×۴۰ متر داشته و نیز شامل حوض بزرگی در وسط، ایوان ها، حجره ها و شبستان هایی در پیرامون می باشد.



شبستان گنبد دار در طرف غربی مسجد با ستون ها و پوشش طاق چشمه آجری جای دارد که توسط ورودی هایی به صحن و گنبد خانه راه می یابد و دارای ۵ فرش انداز ( ناو) در جهت شمالی- جنوبی با ۳۲ ستون- چهار ردیف ۸ تایی- سنگی و ستون های آجری دیگری در اطراف است. از نزدیکترین مکان های گردشگری به مسجد جامع می توان آرامگاه استر و مردخای و بازار همدان را معرفی کرد ،که در طول سفر می توانید از آنها نیز بازدید کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، شهر همدان، ابتدای خيابان اکباتان، نزديک ميدان امام خمينی
دسته‌بندی تاریخی
سال ساخت (قدمت) ۱۲۵۳ هجری قمری
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
دریاچه و سد اکباتان همدان همدان
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه باباطاهر عریان همدان همدان
آرامگاه ابوعلی سینا همدان همدان
میدان تاریخی امام همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}