مسجد جامع کرمان

استان کرمان، شهر کرمان، غرب میدان مشتاقیه و ابتدای خیابان دکتر شریعتی
معرفی

مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در غرب میدان مشتاقیه و ابتدای خیابان شریعتی شهر کرمان در نزدیکی بازار گنجعلی خان واقع شده است. مسجد جامع کرمان از مساجد چهار ایوانی است و در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر ساخته شده و تاریخ احداث بنا در کتیبه ای که بر سردر اصلی قرار گرفته ۷۵۰ هجری قمری حک شده است. این مکان به دلیل قرارگیری در قلب شهر و مجاورت با بازار، محل اصلی برپايی نماز جماعت بوده است. مسجد جامع در طول سالیان مختلف دچار آسیب های زیادی شده که یک نمونه از آن شلیک توپ های آقا محمد خان قاجار است که آثار آن بر سردر شرقی مسجد مشهود می باشد.



دوره‌های بعد الحاقات و تعمیراتی در مسجد انجام شد که از جمله آن مرمت کاشیکاری ایوان بزرگ در زمان وکیل الملک، کاشیکاری ستون‌ها و لچکی‌های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی در دوره اخیر می باشد. در ایوان بزرگ مسجد، نام عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی حک شده است چرا که نقش گسترده‌ای در حجاری و کاشی‌کاری بنا و همچنین انجام بازسازی‌ها داشته است. مسجد جامع مظفری کرمان دارای سه درب ورودی در ضلع های غربی، شرقی و شمالی است؛ در ضلع شرقی یک سردر بزرگ با کاشی‌کاری‌های زیبا که بالای آن نیز یک ساعت تعبیه شده قرار گرفته است.



در اين مسجد انواع کاشی‌کاری‌های معرق، هفت رنگ ساده و چند رنگ به چشم می‌خورد که نمونه ای از آن کاشی‌کاری معرق محراب در ضلع غربی مسجد می باشد. حاشیه محراب از سنگ مرمر ساخته شده و خطوط زیبایی که بر روی آن نگاشته شده زیبایی محراب را چند برابر کرده است. در پشت محراب، مرقد ملابمانعلی راجی کرمانی، شاعر پارسی گوی ایرانی قرار دارد و از برجسته ترین آثار وی دیوان اشعاری به نام حمله حیدری است که به یادگار مانده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمان
شهر کرمان
آدرس استان کرمان، شهر کرمان، غرب میدان مشتاقیه و ابتدای خیابان دکتر شریعتی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال 750 هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به کرمان
برنامه سفر 3 روزه به کرمان
جاذبه های مرتبط
گنبد جبلیه کرمان کرمان
ارگ بم کرمان بم
مجموعه گنجعلی خان کرمان کرمان
باغ فتح آباد کرمان کرمان
باغ شاهزاده ماهان کرمان ماهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}