مسجد جامع گرگان

استان گلستان، شهر گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۲۷
معرفی

مسجد جامع گرگان یکی از تاریخی ترین مکان های شهر گرگان است و در بازار نعلبندان قرار دارد. قدمت این مسجد به ۱۲۰۰ سال پیش بر می گردد و در دوره سلجوقیان ساخته شده است. از آثار دیدنی موجود در این مکان کتیبه ها و سنگ‌ نوشته های مختلف هستند که به خط کوفی نوشته شده و بر روی دیوارهای مسجد قابل مشاهده می باشند. بنای مسجد با طرح مربع مستطیل، حدود هزار و شش صد متر مربع وسعت دارد و مناره آجری این مسجد که به دوره تیموریان باز می گردد، یکی از بخش های مهم این مکان به شمار می‌رود.



مسجد جامع گرگان توسط معماران ترکمن بنا شده که این نشان از نقش موثر ترکمن ها در تاریخ گرگان دارد. این مسجد شامل یک حیاط مرکزی به شکل چهار ایوانی با مساحت ۱۰۰۰ مترمربع و چهار شبستان می باشد و توسط آجر و کاشی هفت‌ رنگ و مناره آجری با خط‌های کوفی مربوط به عصر سلجوقی مزین شده است، همچنین در دوره های مختلف به عنوان مثال دوره تیموری، صفوی و دوره حاضر مرمت و بازسازی شده است. امروزه تنها مناره مسجد که از جنس آجر است و به خط کوفی نوشته شده از معماری سلجوقیان باقی مانده است.



از دیگر دیدنی های مسجد می توان منبری قدیمی که با ۸ پله در محفظه ای شیشه ای و در ایوان غربی مسجد قرار دارد را نام برد که برای ساختش از چوب استفاده شده و با هنر منبت کاری تزئین شده است. همچنین بر روی قالب هایی اسامی ۱۲ امام حک شده که چشم اندازی بسیار زیبا را ایجاد کرده است. در گذشته در اطراف مسجد جامع گرگان قبرستانی بزرگ وجود داشت که بخش بزرگ آن امروزه از بین رفته اند و تنها در حاشیه ی غربی و جنوبی مسجد قسمت کوچکی از آن قابل دیدن می باشد.



به عنوان یکی از بهترین زمان های بازدید از این جاذبه می توان فصل بهار که هوا مساعد تراست را پیشنهاد کرد، همچنین نزدیکترین جاذبه های گردشگری به این مکان علاوه بر بازار نعلبندان عبارتند از مجموعه کاخ آقا محمد خان قاجار و امامزاده نور که می توانید در طول سفر خود از آنها نیز بازدید کنید.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گلستان
شهر گرگان
آدرس استان گلستان، شهر گرگان، خیابان امام خمینی، آفتاب ۲۷
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
نمازخانه
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}