مسجد جامع یزد

استان یزد، شهر یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان
معرفی

مسجد جامع یزد یا مسجد جامع کبیر یکی از باشکوه ترین مکان های تاریخی، یزد می باشد و ترکیبی از سه مسجد ساخته شده در دوره‌های تاریخی مختلف می باشد. بانی اولیه اثر را، علا الدوله کالنجار می دانند، وی در سال های ۴۷۴ تا ۴۹۸ هجری شمسی، حاکم یزد بوده است. سبک معماری این بنا از سبک آذری یا مغولی پیروی کرده و به گفته محققین در این محل آتشکده‌ی زرتشتیان قرار داشته است و بعدها بنای اولیه مسجد را روی آتشکده‌ احداث کرده‌اند. مساحت زیربنای مسجد برابر با ۹۸۰۰ متر مربع و دارای ۱۰۴ متر طول و ۹۹ متر عرض می باشد و ساختش صد سال زمان برده است.



مسجد جامع یزد مجموعه‌ ای از کاشی‌ های رنگارنگ و مناره‌ های بلند به ارتفاع ‎ ۴۸متر، گچبری های خلاقانه و شبستان زمستانی است که باعث مجذوبیت هر چه بیشتر آن می شوند. این مسجد مربعی شکل با الهام از کعبه ساخته شده است. معماری اصیل ایرانی را در غرفه ها، گوشواره ها، قوس‌های جناغی، سر در بلند این مسجد با قامتی بسیار کشیده بر شانه نازکی از گل می توان به وضوح مشاهده کرد. موزه ای هم در مسجد جامع یزد احداث شده که آثار تاریخی دوره اسلامی، تاریخچه مسجد و روند مرمت‌ها های مسجد را به نمایش می گذارد و دارای ۳۵۰ قطعه است که به دوره ایلخانی تا دوره معاصر تعلق دارند.



در دو طرف خيابانی كه به یکی از ورودی های مسجد ختم می شود فروشگاه هایی برای تهیه سوغاتی و منسوجات و ترمه يزدي وجود دارد. برای بازدید از مسجد نیازی به پرداخت هزینه نیست اما برای دیدن موزه باید ورودی بپردازید. برخی از اماکن دیدنی در نزدیکی مسجد عبارتند از فاصله تا خانه لاری‌ها، موزه وزیری، میدان ساعت، زندان اسکندر، موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده و مجموعه امیرچخماق که می توانید از این مکان های دیدنی نیز بازدید کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر یزد
آدرس استان یزد، شهر یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع ۴۸ متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) ۹۰۰ سال
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
سرو ابر کوه یزد ابرکوه
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
باغ دولت آباد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}