مسجد جمکران

استان قم، ۶ کیلومتری شهر قم، نزدیک روستای جمکران
معرفی

مسجد جمکران، مسجدی با تاریخچه‌ای بیش از هزار ساله در محله جمکران شهر قم واقع شده است. این مسجد به حجت بن الحسن منسوب بوده و به نام مسجد جمکران و مسجد صاحب‌الزمان هم شناخته می‌شود. با گذشت زمان و توجه علمای شیعه، این مسجد به یکی از مهمترین زیارتگاه‌های ایران تبدیل شده و دارای ادارات مختلفی مانند دفتر ثبت کرامات، کتابخانه تخصصی و واحدهای دیگر شده است.



مسجد جمکران دارای یک زمین به مساحت 40 هزار متر مربع است. از این مساحت، 25 هزار متر مربع مربوط به خود مسجد و بخش دیگر به صحن اختصاص دارد. مسجد مقدس جمکران هم اکنون دارای ۶ ورودی به صحن از جهات مختلف است. ورودی شمال شرقی، که در محور شبستان اصلی احداث شده، به صحن منتهی می‌شود و در دو طرف این ورودی، دو مناره بزرگ بتونی آمده که جلوه‌ی زیبایی به مسجد افزوده‌اند. این ورودی‌ها به بازدیدکنندگان این مکان، اجازه ورود و خروج را فراهم می‌کنند. در سمت شمالی مسجد، یک تالار وسیع وجود دارد که سقف آن با سه ستون سنگی پر نقش و نگار تزیین شده است. این ستون‌ها به ارتفاع 5.1 متر نیز تزیینات سنگی دارند. تالار دارای سه در بزرگ با چهار تکه تقسیم‌بندی است و تزیینات آن شامل قوس‌ها، تاق‌ها و چارچوب‌های کاشی‌کاری است، که در میان آن‌ها نام دوازده امام نیز نوشته شده است.



مسجد مقدس جمکران امروزه از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که شامل محوطه ورودی، محراب، گنبد، مناره‌ها، مسجد مقام، شبستان‌ها، حسینیه‌ها، بازارچه، زائرسرا، ساختمان اداری، دفتر ثبت کرامات، واحد انتشارات و تحقیقات، واحد ارشاد، کتابخانه تخصصی و بسیاری دیگر از امکانات و ساختمان‌های مختلف می‌باشد. در ضلع جنوبی مسجد مقدس جمکران، تعدادی منفذ وجود دارد و هر یک از این منافذ دارای محرابی پنج‌ضلعی است که با مقرنس‌های گچی زینت‌بخشی شده‌اند. در وسط این تزئینات، یک کتیبه با خط ثلث نوشته‌ شده که متن آن به این صورت است: "هر کس در این جا نماز بخواند، انگار در خانه خدا نماز خوانده است." این نکته نمایانگر اهمیت و مکان متبرک این مسجد در نظر بازدیدکنندگان و معتقدان به این مکان مقدس است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، ۶ کیلومتری شهر قم، نزدیک روستای جمکران
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی یزدان پناه قم قم
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
مقبره های باغ گنبد سبز قم قم
دریاچه حوض سلطان قم قم
حرم حضرت معصومه (س) قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}