مسجد دو مناره سقز

استان کردستان، شهرستان سقز، خیابان امام خمینی، پشت حسینیه
معرفی

مسجد دو مناره سقز قدیمی‎ی ترین مسجد شهر سقز در استان کردستان بوده و مربوط به دوره افشاریان و اوایل دوره زندیان است که در بافت قدیمی شهر پشت حسینه قرار گرفته است. علت نامگذاری این بنا به مسجد دومناره وجود دو مناره بلند در بالای آن می باشد؛ بر اساس داستان های اهالی سقز، شیخ حسن مولان آباد از عرفای حکیم و ریاضیدان بنام زمان افشاریان در هنگام سفر نادر شاه به بغداد که توقفی در سقز داشته از شاه درخواست مسجدی برای مردم شهر می کند و نادرشاه افشار نیز دستور ساخت این مسجد را می دهد؛ به همین سبب بعضی از مردم شهر این مسجد را به نام مسجد شیخ حسن مولان می شناسند.



از ویژگی های منحصر به فرد این مسجد وجود ایوانی در جلوی این بنا می باشد که این مسجد را از دیگر مساجد استان کردستان متمایز کرده است. مصالح به کار رفته در این مسجد خشت خام، ملات گل، سنگ‌های لاشه، آجر و چوب می باشد؛ سردر ورودی مسجد با بافت گره چینی و کاشی های به رنگ زرد تزئین شده است. شبستان این مسجد مثل بیشتر مسجدهای کردستان روی چهار ستون چوبی تقریبا دایره‌ای قرار گرفته و ارتفاع سقف آن دو متر و ۸۰ سانتی‌متر می باشد.



در تزئین مناره ها، كاشی ها و آجركاری های معقلی به کار رفته و برای تزئین دیوارهای مسجد از كاشی های صابونكی با طرح سرو که اثر استاد علی اصفهانی می باشد، استفاده شده است. بر اساس شواهد، حوضخانه مسجد كه گنبدی بربالای آن ساخته شده و محل وضوی نمازگزاران می باشد، مربوط به دوران صفویه و از مسجد کنونی قدیمی تر است. بهترین زمان برای بازدید از این مسجد، در فصل بهار و تابستان و درهنگام برگزاری نمازهای جماعت می باشد. بازار قدیمی، حمام حاج صالح، بنای مسجد شیخ مظهر و قلعه زیویه از معروف ترین آثار شهر سقز به شمار می روند که بیشتر این بناهای تاریخی در بافت قدیمی شهر و اطراف بازار واقع شده اند.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کردستان
شهر سقز
آدرس استان کردستان، شهرستان سقز، خیابان امام خمینی، پشت حسینیه
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره افشاریه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به کردستان
جاذبه های مرتبط
روستای پالنگان کردستان کامیاران
دریاچه زریوار کردستان مریوان
پارک آبیدر کردستان سنندج
کلیسای سنندج کردستان سنندج
مسجد دارالاحسان کردستان سنندج
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}