مسجد شیخ لطف الله

استان اصفهان، شهر اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان
معرفی

از بهترین جلوه‌ گاه های هنر دوره صفوی می توان به مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد. این بنای زیبا یکی از مکان های دیدنی اصفهان می باشد. گنبد مسجد به صورت مدور و الهام گرفته از معماری ایرانی است و نقش های اسلیمی و کاشی های معرق استفاده شده در آن، باعث شکوهمندی هر چه بیشتر آن شده ، ساخت مسجد 17 سال زمان برده است و امروزه چون نگینی در میدان نقش جهان می درخشد. در ساخت محراب مسجد از کاشی های معرق و مقرنس استفاده شده و همچنین دو لوح داخل محراب وجود دارد. یک مورد بی نظیر دیگر این است که رنگ گنبد مسجد، در زمان های مختلف روز تغییر می کند و سبب به وجود آمدن منظره ای ویژه شده است.



مسجد شیخ لطف الله، هیچ مناره‌ای ندارد زیرا این مسجد در دوران قبل، محل عبادت درباریان بوده است و عموم مردم قادر نبودند به مسجد بیایند. موقعیت شبستان یا صحن ورودی مسجد با هدف رعایت اصل تقارن در میدان نقش جهان، با روش‌ های هندسی تعیین شده است و از آن جایی که مسجد شیخ لطف الله دقیقا روبه روی عمارت عالی قاپو قرار داشته، امکان جا گذاری یک حیاط یا صحن رو به قبله برای آن ممکن نبوده است. خطاطی هایی که در کتیبه های مسجد به کار رفته است، اثر علیرضا عباسی و باقر بنا می باشد.



میدان نقش جهان بناهای تاریخی ارزشمندی در چهار طرف خود جای داده است که شامل عمارت عالی قاپو، مسجد جامع عباسی و سر در قیصریه می باشند. برای بازدید از مسجد ساعات بازدید آن را در نظر داشته باشید: همه روزه به‌ جز وقت نماز ظهر، در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ و ۱۴ تا ۱۷ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۱:۳۰ و ۱۳ تا ۱۶:۳۰ می‌باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع ۳۲ متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) قرن یازدهم هجری
معمار شیخ بهایی، آستاد محمد رضا اصفهانی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
نمازخانه
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
کاخ چهلستون اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}