مسجد و مدرسه سردار قزوین

استان قزوین، شهر قزوین، محله دیمج، خیابان تبریز
معرفی

مسجد و مدرسه سردار قزوین یکی از زیباترین مدارس علمیه استان قزوین است و در محله آخوند در انتهای خیابان تبریز قرار دارد. بانی این بنا دو برادر به نام‌های حسین خان و حسن خان از سرداران فتحعلی شاه قاجار بودند که در سال 1231 هجری قمری آن را در دو طبقه احداث کردند. درِ ورودی مسجد و مدرسه سردار قزوین در ضلع شمالی قرار دارد و به هشتی وسیعی منتهی می‌شود و از دو طرف به دو شبستان راه پیدا می‌کند. سردرِ زیبا و باشکوه مدرسه با کاشی‌کاری‌های مینایی و نقش‌های گل و بوته، پرندگان و خطوط اسلیمی تزیین شده است و همچنین کتیبه‌ای از جنس سنگ مرمر دارد که روی آن با خط نستعلیق ممتاز و به قلم شیخ محمدعلی بن شیخ عبدالرحیم بوده و تاریخ و نام بانی این بنا نوشته شده است.



صحن مدرسه 1440 متر مربع مساحت دارد و به شکل مستطیل و دارای ساختمان دو طبقه است که اِزاره آن با سنگ و بقیه دیوار با آجر تراش و کاشی‌های رنگارنگ تزیین شده است. دور تا دور حیاط مدرسه از چهار طرف روی کاشی‌های بنفش با خط زیبای نستعلیق به رنگ سفید، اشعار محتشم کاشانی نوشته شده است. در وسط حیاط مدرسه یک حوض سرپوشیده و در جنوب مدرسه سکوی بزرگی قرار دارد که به اندازه یک متر از کف حیاط مدرسه بلندتر است و در تابستان برای استراحت یا انجام مراسم تعزیه از آن استفاده می‌کردند.



مسجد سردار در قسمت جنوبی حیاط ساختمان قرار دارد و سه طاق آجری دارد که  طاق میانی بزرگتر از دو طاق‌ دیگر است. در بالای طاق میانی گنبد مخروطی کوچکی که با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشیده شده‌ قرار دارد و در بالای آن سرقبه‌ طلایی با طول بیش از یک متر و عرض 40 سانتی‌متر وجود دارد. فضای داخل مسجد کاملا ساده بوده و فقط در قسمت سقف آن با استفاده از کاشی و آجر، تزیینات معقلی ساده‌ای انجام شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، محله دیمج، خیابان تبریز
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 1231 هجری قمری
تعداد طبقات 2
نوع بنا آجری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
گراند هتل قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}