معبد آناهیتا تکاب

استان آذربایجان غربی، ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب
معرفی

معبد آناهیتا تکاب در تخت سلیمان و ۴۹ کیلومتری شمال شرق شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. آب نماد زایندگی، آبادانی، جریان یافتن زندگی و حیات است. ایزدبانوی آناهیتا هم حامل چنین مفاهیمی بوده و او یکی از اساطیر زندگی‌ بخش شناخته می شد و با گذر زمان، زیبایی آناهیتا بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در دوران‌ هایی خاص، به‌ عنوان یکی از خدایان زیبایی، هم‌ عرض با اسطوره‌ زیبایی در یونان باستان محسوب می شده به طوری که یونانی‌ ها آن را آرتمیس، آنایی‌ تیس یا الهه عصمت و عفت و مورخان روم و بیزانس او را دیانا می نامند.



معبد آناهیتا در استان فارس شهرستان کازرون و شهر تاریخی بیشاپور نیز وجود دارد و به شکل مکعب و اضلاع تقریبی 14 متر است. همچنین در استان کرمان، شهرستان رفسنجان، بخش خنامان و روستای حسین آباد هم نمونه ای از آن قابل بازدید می باشد. معبد آناهیتا مثل حیاطی به شکل مربع است و چهار ستون مستطیلی دارد. همچنین طاقی آجری با دو دهنه در آن تعبیه شده که به طرف دالان‌ های باریک هدایت می‌ شود. این دالان‌ ها از بخش میانی به اتاق‌ های بلند و باریک می رسند و اتاق‌ های شرقی و غربی معبد یک در دیگر دارند که به حیاط اصلی آتشکده تخت سلیمان راه دارند.



برای ساخت معبد آناهیتا تکاب هیچ ملاتی به کار نرفته و سنگ های بنا با تکنیک نر و مادگی به شکلی خلاقانه به هم متصل شده اند. ستون‌ها و دیوارهای معبد از جنس سنگ‌ های تراشیده و قطور هستند. طاق‌ های آجری و سبک معماری ضربی شکل، شکل ستون‌ها و دیوارهای معبد، نشان دهنده این هستند که این بنا در دوران ساسانی یا اوایل دوران اسلامی احداث شده است. معبد آناهیتا در بخش شرقی آتشکده آذر گشنسب واقع است و با آتشکده ارتباط عجیبی دارد به طوری که پایه دیوار های معبد با سنگ های صیقل خورده خاکستری رنگ بنا شده و با رنگ قرمز آتشکده تضاد دارند. حوض کوچک و زیبایی در مرکز حیاط این بنا وجود دارد که، انعکاس آسمان درون آن قابل مشاهده است.



طاق‌ ها و راهروهای ساخته شده برای عبادت کنندگان در اطراف حیاط مرکزی هنوز هم قابل بازدید هستند البته حیاط مرکزی توسط دیواری، به دو قسمت مجزا تقسیم شده و حیاط را از روباز به پوشیده تغییر پیدا کرده است. مجموعه تخت سلیمان با بخش های تاریخی مثل ایوان خسرو، حصار دور شهر، برج و باروها، دروازه ساسانی، بقایا کاخ ها و تالارهای ساسانیان، دروازه ایلخانی،  آتشکده آذرگشسب در کنار دریاچه زیبای تخت سلیمان، کوه بلقیس، کوه زندان و چمن متحرک از جاذبه های گردشگری ارزشمند شهر تکاب است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان آذربایجان غربی
شهر تکاب
آدرس استان آذربایجان غربی، ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
سال ساخت (قدمت) دوران ساسانی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
بوفه
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به آذربایجان غربی
جاذبه های مرتبط
آتشکده آذرگشسب آذربایجان غربی تکاب
غار سهولان آذربایجان غربی مهاباد
آبشار شلماش آذربایجان غربی سردشت
آرامگاه شمس تبریزی آذربایجان غربی خوی
تخت سلیمان آذربایجان غربی تکاب
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}