مقبره های باغ گنبد سبز

استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، جنب گلزار شهدا
معرفی

مجموعه‌ی مقابر گنبد سبز در شرق شهر قم و در محلی مجاور گلزار شهدا واقع شده است. این مجموعه شامل سه آرامگاه است که به نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند، از جمله مقابر دروازه کاشان و برج آرامگاهی گنبد سبز. بر اساس نوشته‌های حک شده بر روی سنگ‌های مقابر، این آرامگاه‌ها متعلق به خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و فرد دیگری می‌باشند. هویت فرد سوم به دلیل تخریب کتیبه گنبد سوم ناشناس مانده است. به گفته شواهد، افراد دیگری نیز از خاندان صفی در این مکان آرمیده‌اند.



گنبد مرکزی و آرامگاه خواجه علی صفی و مقبره سه تن از فرمانروایان خاندان صفی در سال ۷۹۲ هجری قمری ساخته شده‌اند. از میان این سه مقبره، مقبره جنوبی گنبد رُک ندارد و ارتفاع کم‌تری نسبت به دو ساختمان دیگر دارد. تنها پوسته‌ داخلی کروی‌شکل آن توسط متخصصان تاریخی ترمیم شده است. هر دو عمارت به‌صورت دوازده‌ضلعی منظم از نمای خارجی و هشت‌ضلعی منظم از نمای داخلی ساخته شده‌اند.



تزیینات عمارت شمالی بر اثر تأثیر گنبد سلطانیه شکل گرفته است و کتیبه‌های آن با گچبری برجسته سفید، به خط ثلث یا کوفی بر زمینه‌ای لاجوردی نقش بسته اند. در این بناهای تاریخی، طرح و نگاره‌های زیبای اسلیمی جذابیت خاصی را به گنبدها افزوده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، جنب گلزار شهدا
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) قرن هشتم
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی یزدان پناه قم قم
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
دریاچه حوض سلطان قم قم
مسجد جمکران قم قم
حرم حضرت معصومه (س) قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}