مناره آجری خرم آباد

استان لرستان، جنوب شهرستان خرم آباد، محله قاضی آباد، پارک شقایق
معرفی

مناره آجری خرم آباد متعلق به قرن چهارم هجری قمری با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در استان لرستان و جنوب خرم‌آباد و در کنار مکان شهر قدیمی شاپورخواست قرار دارد. مناره بنایی بلند و کشیده است که معمولا در کنار بناهای مذهبی مثل مساجد ساخته می شود. در دوره اسلامی ساخت منارها رایج تر شد به طوری که در سال های اول اسلام، مناره ها معمولا به صورت تکی و در کنار مساجد بنا می شدند؛ ولی از حدود قرن پنجم هجری روش ساخت و ساز آن ها تغییر کرد و به صورت دوتایی در سردر ورودی مسجد به کار برده شدند.



مناره آجری خرم آباد به شکل استوانه ای بر روی سنگ مکعبی  جای گرفته و حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد؛ با توجه به سبک معماری مناره، تاریخ بنای آن به دوره فرمانروائی دیلمیان برمیگردد. کاربرد این بنا در گذشته برای راهنمایی وهدایت کاروانیان، دیده بانی و نگهبانی از شهر بوده است. قطر سطح تحتانی مناره آجری خرم آباد ۵٫۴ متر است؛ ورودی بنا در جبهه غربی روی سطح پایه  قرار گرفته و با پیمودن ۹۹ پله دورانی در فضای داخلی آن می‌توان به  پشت بام مناره  آجری رسید. در اطراف مناره دیواره هایی را می بینید که نشان می دهد در این مکان بناهایی مثل مسجد و کاروانسرا وجود داشته است.



ارتفاع بنا ‌در گذشته بیشتر بوده و در اثر دخالت عوامل طبیعی، به اندازه کنونی رسیده است. مکان واقعی این منار در شهر شاپور خواست می باشد و با توجه به ویرانه های اطراف به نظر می آید که این منار در آن زمان درست در مرکز شهر و مسلط به خانه ها و مسیرهای اطراف بنا شده است. در گذشته اگر اتفاقی در شهررخ می داد با روشن کردن دود در بالای مناره، دیگر قسمت های شهر باخبر می شدند و دروازه های شهر بسته می شد و شهر درحالت دفاعی قرار می گرفت.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان لرستان
شهر خرم آباد
آدرس استان لرستان، جنوب شهرستان خرم آباد، محله قاضی آباد، پارک شقایق
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع 30متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) قرن چهارم هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
سوپرمارکت
فضای سبز
بوفه
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}