منطقه حفاظت شده پرور

استان سمنان، ۳۵ کیلومتری شمال مهدی شهر
معرفی

منطقه حفاظت شده پرور در مرز بین استان سمنان و مازندران و در 35 کیلو متری شمال مهدی شهر (سنگسر) قرار دارد. این منطقه مساحتی حدود 64844 هکتار را به خود اختصاص داده و شامل مناطق صیدوا، کلورد، سرم لعلوم است و بخش بزرگی از جنگل‌های ارس و هیرکانی را شامل می‌شود. منطقه پرور در البرز شرقی قرار دارد و از شمال به شهرستان ساری و شهرستان سوادکوه، از جنوب به مهدی شهر، از شرق به دامغان و از غرب به شهرستان فیروزکوه محدود است. روستاهای رودبارک، پرورد، کاورد، تمام، تلاجیم، فینسک و ملاده و آثار باستانی حمام و گورستان پرور در این منطقه وجود دارند.



منطقه محافظت شده پرور بین دو اقلیم خزری و کویری قرار دارد که باعث به وجود آمدن اکوسیستم های متنوعی در سراتاسر این منطقه شده است به طوری که هر بخش پوشش گیاهی و جانوری متناسب با شرایط اقلیمی منطقه خود را دارد. میزان بارش در قسمت شمالی منطقه دو برابر قسمت جنوبی است که سبب شده بیشتر درختان این منطقه پهن برگ باشند. همچنین کوه‌های منطقه شمای مرتفع و پراکنده هستند اما در قسمت جنوبی شاهد کوه‌های کم ارتفاع و تپه مانند هستیم. چندین رودخانه بزرگ فصلی در این منطقه وجود دارد که مهمترین آن رودخانه سفید رود است که از ارتفاعات نیزوا سرچشمه می‌گیرد و دو رودخانه تنگه کاورد و رودخانه رودبارک هم از سفید رود سرچشمه می‌گیرند.



منطقه حفاظت شده پرور دارای گونه‌های گیاهی و 39 گونه جانوری است که از میان آن‌ها می‌توان به شوکا، گربه پالاس، پلنگ، مرال، کاراکال، کل و بز، میش و آهو، گرگ وکفتار اشاره کرد. همچنین پرندگانی از جمله کبک، بلدرچین، هوبره، تیهو، هدهد، شانه به سر، عقاب و شاهین و خزندگانی مانند افعی، کفچه مار، مار جعفری و بزمچه در این منطقه زندگی می‌کنند. برای رفتن به این منطقه زیبا به دلیل وجود حیوانات وحشی و برای حفاظت از محیط زیست نیاز به راهنما دارید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه کوهستانی
استان سمنان
شهر مهدی شهر
آدرس استان سمنان، 35 کیلومتری شمال مهدی شهر
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آفرود (سافاری)
کوهنوردی
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}