منطقه سد هاله

استان لرستان، شهرستان کوهدشت،۱۲ کیلومتری جنوب غربی، منطقه عبدولی
معرفی

سد هاله در دل کوه‌های زاگرس و در ۳۸ کیلومتری جنوب کوهدشت در روستای هزارمنی در استان لرستان قرار دارد و با ایجاد چشم اندازی زیبا و منحصربفرد همه ساله پذيرايي گردشگران زیادی است. این سد با حجم مخزن 3/5 میلیون متر مکعب در نزدیکی روستای هفت چشمه و منطقه عبدولی قرار دارد و به دلیل وجود تنگه‌ی هاله که دریاچه سد در آن به وجود آمده است به این اسم شناخته می‌شود. سد مخزنی هاله از نوع سدهای خاکی است که با جمع شدن آب در پشت آن زندگی جدیدی به این منطقه بخشیده است.



هدف از ایجاد این سد ذخیره‌ سازی روان آب‌های تنگ هاله و مدیریت صحیح آن برای تامین آب زمین‌های کشاورزی واقع در منطقه عبدولی بوده که با احداث آن بخش زیادی از این زمین‌ها تبدیل به باغ شده‌است. همچنین کنترل سیلاب و ایجاد امکانات پرورش ماهی و امکانات تفریحی و سیاحتی از دیگر اهداف احداث این سد بوده است. بزرگترین مشکل این سد نداشتن رودهای درون ریز در طول فصول سال است و تنها منبع آب آن بارش‌های فصلی است. در این منطقه هم اکنون ماهی‌های آب گرم و سردابی مثل قزل‌آلای رنگین کمان در قفس‌های مخصوص درون آب دریاچه سد پرورش داده می‌شوند. سد هاله و دریاچه پرآب آن، وجود طبیعت سرسبز در اطراف آن امروزه با چشم‌اندازهای بی‌نظیرش به یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های کوهدشت تبدیل شده‌است و موجب شده تا گردشگران از آن دیدن کرده و در نزدیکی آن اتراق کنند.



درحال حاضر با ایجاد برخی از امكانات و زیرساخت‌ها و تاسیسات مورد نیاز اقامتی و گردشگری، این سد می تواند در ایام نوروز، یكی از مقاصد گردشگران داخلی محسوب شود. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به ماهیگیری، قایق سواری، شنا‌، مراکز خرید و غرفه‌های صنایع دستی، پیاده روی در طبیعت، کوهنوردی، احداث رستوران های سنتی اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل‌های بهار و تابستان است زیرا طبیعت این منطقه در این دو فصل زیبایی خاص خود را دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا معتدل
نوع منطقه کوهستانی
استان لرستان
شهر کوهدشت
آدرس استان لرستان، شهرستان کوهدشت،۱۲ کیلومتری جنوب غربی، منطقه عبدولی
دسته‌بندی تفریحی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}