موزه آب شاهرود

استان سمنان، شهرستان شاهرود، مجموعه تاریخی تکیه سعادت برنجی
معرفی

موزه آب شاهرود، اولین موزه خصوصی با موضوع آب در ایران، در سال 1391 در ساختمان قدیمی تکیه برنجی با مساحتی حدود 120 مترمربع تأسیس شده است. این موزه نمایشگر ابزارها و تکنیک‌های قدیمی است که برای تهیه و نگه‌داری آب در منطقه شاهرود و استان سمنان استفاده می‌شده است، از جمله قنات، چرقی، قربه و مطمره. بازدید از این موزه نه تنها باعث آشنایی با تاریخچه و فرهنگ آب در منطقه می‌شود، بلکه اهمیت آب و نیاز به مصرف بهینه آن را نیز به نمایش می‌گذارد و یک ارتباطی میان گذشته و حال برقرار می‌کند.



موزه آب شاهرود یک مجموعه گسترده از ۳۰۰ شی مرتبط با فناوری صنعت آب را به نمایش گذاشته است. این موزه به سه بخش تقسیم شده است: تالار اول به بررسی فرهنگ و تمدن کهن آب در ایران می‌پردازد. تالار دوم اشیا تاریخی مرتبط با آب و برخی موارد مردم‌شناسی را نمایش می‌دهد. در تالار سوم، بازدیدکنندگان با تکنولوژی‌های قدیمی و نوین صنعت آب ایران آشنا می‌شوند و اختراعات معاصر در این زمینه را مشاهده می‌کنند.



شاهرود با مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مقصدی تماشایی برای گردشگران خواهد بود. نزدیک موزه آب، مسجد جامع با 900 متر و خانه صابونی‌ها با 600 متر فاصله واقع شده‌اند. بازار قدیمی نیز تنها 260 متر از موزه فاصله دارد. پارک آبشار شاهرود برای استراحت، شهربازی کوکولند برای سرگرمی کودکان، برج کاشانه بسطام با معماری خاص و باغ گردشگری اورس برای کمپینگ، دیگر جاذبه‌های نزدیک این موزه هستند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سمنان
شهر شاهرود
آدرس استان سمنان، شهرستان شاهرود، مجموعه تاریخی تکیه سعادت برنجی
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}