موزه آب یزد

استان یزد، شهر یزد، خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام
معرفی

موزه آب یزد که نمایانگر تاریخ چند هزار ساله ی آب در یزد می باشد، در خانه ای به نام کلاهدوز ساخته شده است. خانه کلاهدوز در زمینی به وسعت ۷۲۰ متر مربع واقع است و به فرمان حاج‌ سید علی اکبر کلاهدوز، یکی از بازرگانان روزگار قاجاریه در سال ۱۲۶۶ خورشیدی ساخته شده است. موزه آب یزد در سال ۱۳۷۹ همزمان با همایش بین المللی کاریز با هدف نشان دادن ارزش و جایگاه ویژه آب در منطقه ای کویری کار خود را آغاز کرد. عمده تفاوت این موزه با موزه آب های دیگر عبور یک رشته کاریز تامین کننده آب منطقه با قدمت صدها سال از میان آن می باشد.



این موزه محل نگهداری بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی شامل مجموعه وسایل احداث قنات و ابراز و ادوات اندازه گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب، انواع ظرف های فلزی مانند مشربه، ظرف های سفالی مانند کوزه ها و ظرف های شیشه ای زیبا می باشد. همچنین در گذشته حجم معینی آب با عنوان سهم آب توسط شخصی به نام میر آب به هر خانه و کشتزار تعلق می گرفته و اسناد مربوط به آن نیز در موزه آب قرار دارد. خانه کلاهدوز پنج طبقه دارد که انشعابات دو کاریزی رحیم آباد و زارج در پایین ترین طبقه‌ی آن قرار دارد.



طبقه‌ی دوم موزه محل نگهداری مواد غذایی یا پایاب است و به علت معماری خاص هشت ضلعی خود در تمامی فصل ها دمای ثابتی دارد و به این ترتیب تمامی مواد غذایی در شرایط مناسبی انبار می شوند. طبقه سوم برای اقامت در روزهای گرم تابستان استفاده می شد و طبقه چهارم محل سکونت بوده و شامل اتاق های پنج دری، تالار، اتاق ارسی، آشپزخانه و محل زندگی خدمتکاران می باشد. طبقه پنجم یا پشت بام معروف به چاه خانه  که از طریق این چاه خانه و با استفاده از چرخ چاه، برای آشامیدن و موارد بهداشت اهل خانه آب فراهم می کردند. در طول سفر می توانید به جاهای دیدنی نزدیک به موزه آب یزد مثل میدان امیرچخماق، امامزاده شازده فاضل، حمام خان نیز سر بزنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر یزد
آدرس استان یزد، شهر یزد، خیابان امام، شمال میدان امیر چخماق، خیابان قیام
دسته‌بندی شهری
سال ساخت (قدمت) ۱۳۷۹ هجری شمسی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
سرو ابر کوه یزد ابرکوه
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
باغ دولت آباد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}