موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

استان زنجان، شهر زنجان، سبزه میدان، خیابان زینبیه
معرفی

عمارت ذوالفقاری، واقع در محله تاریخی "دالان آلتی" زنجان، در گذشته خانه و دفتر اداری حکمران این شهر بوده است. اکنون این مکان به عنوان محل نگهداری مردان نمکی یعنی پنج مومیایی که در معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شده‌اند، معروف است. این مومیایی‌ها، که یکی از آن‌ها با ریش و موی بلند و حلقه‌ی گوشواره‌ی طلا کشف شده، به دوران‌های گوناگون تاریخی بازمی‌گردد. نخستین مومیایی در زمستان 1372 همراه با اشیاء مختلفی چون سبد، میخ‌ها و طناب‌ها در معدن نمک پیدا شده و برای مطالعات بهتر به سازمان میراث فرهنگی منتقل شد.



مومیایی دوم که مرد میانسال نامیده می‌شود، با پارچه، میخ، طناب و یک سبد در دست پیدا شده، و به نظر می‌رسد به خاطر ریزش سقف تونل جان باخته است. سومین مومیایی به دلیل تکه‌تکه بودن جسدش، مرد چند تکه نام دارد. مومیایی چهارم، یک جوان ۱۶ ساله با قد ۱۷۰ سانتی‌متر است که به خاطر زیبایی‌های فراوان، می‌توان او را خوش‌چهره‌ترین مرد نمکی نامید. پنجمین مومیایی فقط شامل سری است که باقی مانده و بقیه بدن او تحت وزن سنگ‌های بزرگ خرد شده است. و در آخر، مومیایی با نام مرد ساسانی است که یادآور تاریخ باستانی ایران و دوران پادشاهی ساسانیان است.



زنجان با تاریخی کهن، به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود. در نزدیکی موزه مردان نمکی، جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد. از باغ‌ملی زیبا و آرام تا کاروانسرای تاریخی سلطانیه و دروازه‌های قدیمی شهر که به دوران‌های دور بازمی‌گردد، و همچنین کلیسای سنت یحیی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران. علاوه بر آثار تاریخی، بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن زنجان نیز مکان‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها هنرهای دستی و محصولات محلی را خریداری کرد.



 


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان زنجان
شهر زنجان
آدرس استان زنجان، شهر زنجان، سبزه میدان، خیابان زینبیه
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به زنجان
جاذبه های مرتبط
مسجد خانم زنجان زنجان
معبد داش کسن زنجان ابهر
گنبد سلطانیه زنجان زنجان زنجان
مسجد جامع زنجان زنجان زنجان
موزه رختشویخانه زنجان زنجان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}