موزه باستان شناسی گرگان

استان گلستان، شهر گرگان، خیابان شهدا، میدان شهدا
معرفی

این موزه در سال ۱۳۵۵ به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و بعد ها با افزودن اشیاء باستانی شناسی به موزه باستان شناسی گرگان تبدیل شد. موزه دو بخش دارد، بخش سنگ نوشته و بخش باستان شناسی. در بخش سنگ نوشته سنگ قبر هایی که مربوط به قرن ۸ تا ۱۰ هجری قمری است را می‌توانید مشاهده کنید و در بخش باستان شناسی که شامل۱۹ ویترین، ۲۵ تابلو و بخش اتاق پژوهش است اشیاء با قدمت ۷۰۰۰ ساله کشورمان و استان گلستان را خواهید دید، ظروف سفالی، زیورآلات طلایی، ظروف منقوش و سکه های از دوره اشکانی تا قاجار مربوط به دوره‌های پیش‌ از تاریخ و تاریخی اسلامی در این بخش وجود دارند.



موزه باستان شناسی گرگان، بازدید کنندگان را با تاریخ و تمدن مردم گرگان را از گذشته های بسیار دور تا به امروز،آشنا می کند. از نظر موقعیت بخش سنگ نوشته ها در دور تا دور حیاط سرسبز موزه قرار دارند که توسط نقوش محرابي و تزئينات مقرنس و طرح هاي اسليمي مزین شده اند. بیشتر این سنگ ها از نوع ریشه ای، گهواره ای و صندوقچه‌ای هستند و عموما آیاتی از كلام الله مجيد، صلوات كبیر،اشعار، احادیث و نام متوفي با ذکر شغل و تاريخ فوت روی آنها حک شده است. این بخش نشانگر اهمیت جایگاه مذهبی، اعتقادی و هنری سنگ قبرها نزد مردم منطقه است.



یکی از بخش‌های نوین موزه باستان‌شناسی گرگان، اتاق پژوهش است که با اهداف بزرگ آموزشی و پژوهشی موزه به‌ صورت یک بانک اطلاعاتی اداره شده و اطلاعات تخصصی‌ تر در مورد موضوعات تاریخی ‌- باستان‌شناسی، اشیای موجود در ویترین‌ها و محتویات تابلوهای موزه را در اختیار بازدیدکنندگان مخصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان و متخصصان رشته‌های مختلف می گذارد.



این موزه جنب چهارراهی به نام چهارراه شهدا،قرار گرفته و در نزدیکی آن یک امامزاده به نام امامزاده عبدالله جای دارد که بازدید از این مکان مذهبی را می توانید در برنامه بازدید خود قرار داده و سفری لذت بخش تر داشته باشید. قبل از این که راهی سفر به این جاذبه شوید، از زمان بازدید آن اطمینان پیدا کنید، چون ساعت بازدید در ایام مختلف سال ممکن است با هم فرق داشته باشد.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گلستان
شهر گرگان
آدرس استان گلستان، شهر گرگان، خیابان شهدا، میدان شهدا
دسته‌بندی شهری
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}