موزه تاریخ طبیعی همدان

استان همدان، شهر همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی
معرفی

موزه تاریخ طبیعی همدان واقع در دانشگاه کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، در شهر همدان و با مساحت تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع، یکی از مکان‌های علمی است که در سال 1351 با تلاش دکتر علی اقبالی و همراهی چند نفر از دیبران دبیرستان، که در آن زمان با نام دبیرستان پهلوی شناخته می‌شد، راه‌اندازی شد. این موزه در ابتدا در مکانی کوچک در دبیرستان پهلوی احداث شد و پس از گذشت سال‌ها به دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا منتقل گردید. نمونه‌های متنوعی که در موزه نگهداری می‌شوند، تحت نظر استاد علیزاده و با کمک دانشجویان وی جمع‌آوری شده‌اند.



در این مرکز شگفت‌انگیز و ارزشمند که امروزه به عنوان یک منبع بزرگ ملی و محلی برای تحقیق و مطالعه دانشمندان و محققان شناخته می‌شود، تعداد زیادی نمونه زنده و تحنگام و تاکسیدرمی‌شده از انواع گونه‌های جانوری و گیاهی در شرایط استاندارد و با استفاده از تکنیک‌های نوین نگهداری می‌شوند. اولین قسمت از این موزه، به نام سالن خلیج فارس، شامل مجموعه‌ای از دوکفه‌ای‌ها، حلزون‌ها و سایر جانوران دریایی خلیج فارس است، که در ۲۲ ویترین به نمایش گذاشته شده و شامل ۹۲۹ نمونه است. همچنین، مجموعه‌های خارجی نیز به این قسمت اضافه شده‌اند تا زیبایی و تنوع آن را افزایش دهند. 



سالن دوم، که به حشرات اختصاص دارد، دارای ۹۵ ویترین با پنج هزار نمونه مختلف است. در سالن سوم، پرندگان و پستانداران ایرانی با ارزش و نادر به نمایش گذاشته شده‌اند. سالن چهارم، به آبزیان، خزندگان و دوزیستان اختصاص دارد و در آن، مجموعه‌ای بی‌نظیر از این گونه‌ها به همراه آکواریوم‌هایی با جلوه‌های بصری فوق‌العاده قرار دارد. نهایتاً، سالن پنجم شامل سنگ‌ها، کانی‌ها و فسیل‌هاست و با داشتن ۱۳۰ ویترین و بیش از سه هزار نمونه، یکی از برجسته‌ترین و منحصر به فردترین مجموعه‌های این نوع در سراسر دنیا به شمار می‌رود.



این شهر تاریخی و فرهنگی، میزبان جاذبه‌های گردشگری متنوعی از جمله مکان‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی است. بازدیدکنندگان می‌توانند از سورتمه گنجنامه برای تجربه هیجان، آرامگاه اِستر و مُردخای به عنوان مکانی مقدس، کلیساهای انجیلی و گریگوریان استپان به خاطر معماری مذهبی و تاریخی، امامزاده‌های عبدالله و هادی همدان، مسجد جامع و مسجد میرزا تقی به دلیل هنر اسلامی، و غار آکواریوم برای تماشای زیبایی‌های طبیعی، دیدن کنند. این ترکیب جاذبه‌ها، شهر را به مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و طبیعت تبدیل کرده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، شهر همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
دریاچه و سد اکباتان همدان همدان
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه باباطاهر عریان همدان همدان
آرامگاه ابوعلی سینا همدان همدان
میدان تاریخی امام همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}