موزه دریانوردی خلیج فارس

استان بوشهر، شهر بوشهر، محله بهمنی، جاده سبزآباد
معرفی

موزه دریانوردی خلیج فارس در بوشهر واقع شده و در یک بنای تاریخی در محله سبزآباد مستقر است. این موزه به وسیله موضوعاتی مرتبط با دریانوردی و خلیج فارس معروف است و در بناهایی که در دوره قاجار ساخته شدند، میزبان گردشگران است. موزه دریانوردی خلیج فارس در ساختمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی که در سال ۱۸۵۸ میلادی تأسیس شد، قرار دارد. این بنا در ابتدا به مقر دائمی سرکنسول گری انگلستان در بوشهر تبدیل شد و تا پایان جنگ جهانی دوم تحت مالکیت دولت انگلیس بود. پس از انتقال نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین در سال ۱۹۴۶، این عمارت به دولت ایران تحویل داده شد و به مدتی در اختیار نیروی دریایی ایران بود.



در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶، این بنا به موزه دریانوردی خلیج فارس تبدیل شد و در سال ۱۳۸۷ با مراسمی بازدید عمومی افتتاح شد. در این موزه اشیاء متنوعی از کشتی‌های قدیمی تا ماشین‌های تایپ که به تاریخ دریانوردی و خلیج فارس مرتبط هستند، نمایش داده می‌شوند. موزه دریانوردی خلیج فارس در ابتدا با مساحت ۳۴۳۰ متر مربع ساخته شده بود، اما در طول زمان کاهش یافته و به ۷۰۰ متر مربع رسیده است. این موزه دارای یک معماری زیبا است که ترکیبی از عناصر معماری اروپایی و بوشهری را به نمایش می‌گذارد. مواد ساختمانی از جمله سنگ‌های مرجانی، ملات گچ و ساروج (نوعی ملات محکم) نشانگر استفاده از سبک معماری سنتی بوشهری در ساختار این موزه می‌باشد. 



هسته اصلی عمارت سرکنسولگری انگلیس از دو ساختمان جداگانه تشکیل شده است که در پلان نسبت به یک‌دیگر زاویه‌ای حدود ۶۰ درجه دارند و به نحوی ساخته شده‌اند که به شکل سازه‌های کوشک مانند و برون‌گرا هستند. این ساختمان‌ها حیاط مرکزی ندارند و این امر به دلیل موقعیت ییلاقی و باز بودن اطراف آنهاست. محوطه بیرونی عمارت کلاه فرنگی شامل نمایشگاه انواع قایق‌های جنگی و نظامی، زیر دریایی‌ها، شناورهای مجهز به تجهیزات نظامی و کشتی پرسپولیس با قدمت 110 سال که هدیه‌ی آلمان به ناصرالدین شاه بوده و به‌عنوان نخستین ناو جنگی ایران شناخته می‌شود را به نمایش می‌گذارد. همچنین امکان تماشای فیلمی از خروج کشتی پرسپولیس از آب در اتاقی ویژه نیز فراهم شده است. این موزه با مساحت هشت هکتار، مناظر طبیعی دل‌نشینی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان بوشهر
شهر بوشهر
آدرس استان بوشهر، شهر بوشهر، محله بهمنی، جاده سبزآباد
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به بوشهر
جاذبه های مرتبط
قلعه خورموج بوشهر خورموج
پارک ملی نایبند بوشهر عسلویه
مدرسه سعادت بوشهر بوشهر
گنبد نمکی جاشک بوشهر خورموج
عمارت کازرونی بوشهر بوشهر بوشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}