موزه فلک الافلاک

استان لرستان، شهرستان خرم آباد، خیابان امام خمینی، قلعه فلک‌الافلاک
معرفی

موزه فلک‌ الافلاک یا موزه دژ شاپورخواست، یکی از موزه‌های استان لرستان می باشد که در قلعه فلک الافلاک قرار دارد و از دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است. موزه مردم‌شناسی استان لرستان به عنوان یکی از غنی‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی کشور در اردیبهشت سال 1381 در قلعه فلک الافلاک افتتاح شد. این مجموعه با بهره گیری از ابزار و وسایل جمع آوری شده از صحنه‌های واقعی زندگی روزمره مردم و چیدمان مناسب آنها در ویترین‌ها ایجاد شده است. این موزه نشان دهنده سبک زندگی، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات مردم این استان درباره چشم زخم‌ها و تولد، مراسم سوگواری، پوشاک سنتی مردان و زنان و سایر مراسم‌های سنتی است.



در این موزه ابزار و وسایلی مانند وسایل روشنایی سنتی، لوازم مربوط به نوشتن، وسایل کشاورزی، ابزار آهنگری، ظروف مهمان نوازی و انواع سازهای لری نمایش داده می‌شود. در این موزه صحنه‌هایی از زندگی مردم نیز خلق شده است که شامل صحنه‌هایی از مراسم عروسی و مراسم سوگواری، مشاغل سنتی مانند خراطی، سراجی، گیوه دوزی، ورشو سازی، قالی، جاجیم و زنان در حال پخت نان سنتی می‌باشد. همچنین دارای سالن‌های موسیقی و نمایش چهره‌های برجسته موسیقی لرستان و سالن مخصوص نمایش فیلم و اسلاید از آثار به دست آمده است.



موزه باستانشناسی قلعه در سال 74 در بخشی از بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک به نمایش آثار کشف شده از محوطه‌های تاریخی اختصاص یافت که به علت نبود امکانات مطلوب فنی و حفاظتی در سال 85 به طور کامل تعطیل شد اما پس از 2 سال تعطیلی در اواخر سال 87 دوباره بازگشایی شد. این موزه باستان شناسی 12 ویترین دارد که در هر ویترین حدود 50 اثر و اشیا بی نظیر تاریخی از دوران پادشاهی‌های مختلف، قرار دارد. مهمترین آن‌ها اشیایی هستند که از غار کلماکره کشف شدند و مربوط به دوره هخامنشیان و دوره‌های قبل از آن هستند. همچنین اسناد و نامه‌های اداری از زمان پهلوی در این موزه در معرض نمایش می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان لرستان
شهر خرم آباد
آدرس استان لرستان، شهرستان خرم آباد، خیابان امام خمینی، قلعه فلک‌الافلاک
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
غرفه صنایع دستی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
پل قلعه حاتم لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
خانه آخوند ابو لرستان خرم آباد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}