موزه مردم شناسی سبزوار

استان خراسان رضوی، شهر سبزوار، ضلع غربی میدان کارگر، رباط فرامرزخان
معرفی

موزه مردم‌شناسی سبزوار در ضلع غربی میدان کارگر شهر سبزوار به چشم می‌خورد. جالب است که این مکان پیش از تبدیل شدن به موزه، کاروانسرای فرامرزخان بوده و جزء بناهای تاریخی دوره قاجاریه است. موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که نه تنها در مجاورت میدان کارگر قرار دارد، بلکه با فاصله‌ای نسبتاً کم از آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری و مقبره بقراط نیز واقع شده است. می‌توان از ورودی جنوبی وارد موزه شد، که به یک هشتی منتهی می‌شود و سپس به ایوان جنوبی می‌رسد.



علاوه بر ایوان‌های زیبا و باشکوه، غرفه‌هایی نیز در اطراف حیاط مرکزی وجود دارند. قسمت غربی بنا، که دارای فضای وسیعی است، قبلاً به عنوان اصطبل استفاده می‌شده است. کاروانسرای دو طبقهٔ سبزوار با هشتی ورودی‌اش تاریخ و فرهنگ منطقه را به نمایش می‌گذارد. تزئینات آن عمدتاً از الگوهای هندسی است که با نقاشی‌های اخرائی بر روی آجر خلق شده‌اند. وارد شدن به موزه، مانند یک سفر در زمان است؛ غرفه‌های متنوعی می‌توانید مشاهده کنید.



در یکی از آن‌ها، سفره عقد به نمایش درآمده، در حالی که در غرفه دیگر، تصاویری از عروس و داماد در حالت‌های مختلف است. این صحنه‌ها، مراسم و پوشش‌های تاریخی منطقه را بازتاب می‌دهند. البته، موزه فقط به مراسم‌ها محدود نمی‌شود. گروه‌هایی از غرفه‌ها، مشاغل متنوعی مانند سفالگری، قالی‌بافی، رنگ‌رزی، آهنگری، عطاری، سنگ‌تراشی و نخ‌ریسی را نیز به تصویر می‌کشند، و هر یک نمایانگر هنر و مهارت مردمان آن منطقه است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان خراسان رضوی
شهر سبزوار
آدرس استان خراسان رضوی، شهر سبزوار، ضلع غربی میدان کارگر، رباط فرامرزخان
دسته‌بندی شهری
سال ساخت (قدمت) دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به خواف
برنامه سفر 3 روزه به سبزوار و نیشابور
برنامه سفر 2 روزه به نیشابور
برنامه سفر ۲ روزه به مشهد
برنامه سفر ۳ روزه به مشهد
جاذبه های مرتبط
آرامگاه نادرشاه افشار خراسان رضوی مشهد
سرزمین موجهای آبی مشهد خراسان رضوی مشهد
خانه داروغه خراسان رضوی مشهد
خانه امین التجار مشهدی خراسان رضوی سبزوار
قبرستان نشتیفان خراسان رضوی خواف
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}