موزه مفاخر اراک

استان مرکزی، شهر اراک، خیابان بهشتی
معرفی

موزه مفاخر استان مرکزی، نمونه‌ای از هویت فرهنگی و تاریخی این استان است که در قلب شهر اراک قرار گرفته است. قرار گرفتن موزه در عمارت تاریخی حاج حسین خاکباز محسنی، به زیبایی و ارزش این مکان افزوده است. این بنا عمارتی با معماری قاجاری و تاریخی که به یادگار مانده از سید حسین خاکباز، یکی از نمایندگان برجسته تجاری و فرهنگی استان در دوران قاجاراست‌. این موزه نه تنها به عنوان مکانی برای نمایش میراث‌های فرهنگی، بلکه به عنوان یکی از آثار معماری قدیمی شهر اراک نیز مورد توجه قرار گرفته است.



موزه مفاخر استان مرکزی در اراک با یک تنوع بی‌نظیر از بخش‌ها و تالارها، بازتاب‌دهنده تاریخ، فرهنگ و هنر منطقه است. از تالار اختصاصی امام خمینی گرفته تا تالارهای مخصوص بزرگان مذهبی، علمی، فرهنگی و نخبگان معاصر، همه نشان‌دهنده جایگاه ویژه‌ای از تاریخ و فرهنگ ایران و به‌ویژه استان مرکزی هستند. همچنین وجود امکانات مانند حمام تاریخی، آب‌انبار، قنات و فروشگاه‌های فرهنگی نشان‌دهنده تلاش برای احیای و زنده نگه‌داشتن میراث‌های فرهنگی منطقه است. این موزه با مجموعه‌ای گسترده و متنوع، نقطه جذب گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ است.



نوع سازه، کوشکی قاجاری با تزیینات آجری منحصر به فرد، دارای دو ایوان در جهت‌های شرقی و غربی است. در این بنا، ۱۱ اتاق متنوع، یک حمام با طراحی خزینه‌ای و دو قنات واقع در محوطه و زیر آب‌انبار وجود دارد. این قنات‌ها به نام‌های قنات ده و قنات خان حاکم شناخته می‌شوند. موزه مفاخر استان مرکزی در قلب استان مرکزی و در شهر اراک قرار دارد. قنات ده که توسط حاج آقا محسن اراکی ساخته شده و قنات خان حاکم که دوام الدوله، یکی از حاکمان اراک در دوره ناصرالدین شاه، آن را احداث کرده است. این بنا، پس از ثبت به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۹، در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه مفاخر استان مرکزی به استفاده عمومی افتتاح شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر اراک
آدرس استان مرکزی، شهر اراک، خیابان بهشتی
دسته‌بندی شهری
مدت زمان بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) اواخر دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
قلعه دختر ساوه مرکزی ساوه
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
مسجد جامع شش ناو مرکزی تفرش
بازار اراک مرکزی اراک
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}