موزه ننه مکرمه

استان مازندران، شهر بابل، روستای دریکنده
معرفی

موزه ننه مکرمه که با نام خانه موزه ننه مکرمه نیز شناخته می‌شود، به مکرمه قنبری نقاش خودآموخته‌ ایرانی اختصاص دارد. مکرمه قنبری  شناخته شده به نام ننه مکرمه نقاش سبک پست مدرنیسم بود که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید و به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد معرفی شد. مکرمه  بدون اینکه تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن داشته باشد در سن ۶۷ سالگی به‌خاطر فروخته شدن گاو محبوبش افسرده شد و برای اینکه از اندوه رهایی یابد، شروع به کشیدن نقاشی کرد.



او آنچه را که در دل داشت، روی دیوارهای خانه‌اش ترسیم کرد که پس از آن خانه کوچک ۲۰۰ متری او در روستای دریکنده به موزه ننه مکرمه تبدیل شد. اولین طرح او، تصویری از یک حیوان بود که بر روی سنگ نقاشی کرد و سپس تمام دیوارهای خانه، درها و سایر اشیا را به طرح و رنگ آغشته کرد. اهمیت خانه موزه مکرمه به  سبب نقاشی های زیبایی است که روی تمامی دیوارهای خانه و اشیا منزل وجود دارد و با وجود اینکه این مکان در موقعیت موزه های محلی است، اما هر ساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر کره خاکی است.



نقاشی ها در برخی از اتاق ها تمامی فضای دیوارها را پوشانده است که هر کدام داستان هایی تلخ و شیرین از کتاب هایی چون قرآن مجید، شاهنامه فردوسی، منظومه های لیلی و مجنون، فرهاد و شیرین، امیر و گوهر و زندگی خود نقاش را روایت میکند. در حقیقت او با بهترین نوع بیان و ساده ترین تصاویر، موفق شده فضای اطراف زندگی خود اعم از درد و رنج ، آمال وآرزوها را به خوبی به تصویر بکشد. خانه موزه مکرمه با موزه‌های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا همکاری‌های بسیاری داشته و  نمایشگاه های زیادی را در بسیاری از کشور ها بر پا کرده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مازندران
شهر بابل
آدرس استان مازندران، شهر بابل، روستای دریکنده
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال 1385
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
مسجد جامع ساری مازندران ساری
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}