میدان امیر چخماغ

استان یزد، مرکز شهر یزد، شرق میدان امیر چخماق
معرفی

میدان امیر چخماغ توسط امیر جلال‌ الدین چخماغ تیموری در مرکز یزد بنا شده است. مجموعه ای متشکل از بازار، تکیه، مسجد، دو آب انبار و یک بقعه می باشد. این میدان از نمادهای مهم شهر یزد است و به میدان حماسه یزدی ها شهرت دارد. مسجد امیر چخماغ یا مسجد دهوک قدیمی ترین ساختمان میدان است. تکیه امیر چخماغ در سال ۱۳۳۰ و مسجد امیر چخماغ در سال ۱۳۴۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. از جمله دیدنی های میدان امیر چخماغ تکیه امیر چخماق است که به صورت سه طبقه در سمت شرق میدان قرار گرفته و به منظور نشستن شاهان در قسمت شاه‌ نشین و بانوان در غرفه‌های آن به هنگام تماشای مراسم سوگواری و نخل‌ برداری کاربرد داشته است.



همچنین حدود هشتاد سال پیش دو مناره عظیم بر سر در بازار این میدان ساخته شده و اکنون بخشی از جداره اصلی تکیه بدون تخریب مانده که به عنوان تنها جداره اصلی میدان امیر چخماغ است. جاذبه بعدی این میدان مسجد امیر چخماغ دومین مسجد بزرگ یزد می باشد. این مسجد چندین در ورودی دارد. سر در ایوان مسجد و محراب اصلی مسجد مزین به کاشی معرق است و همچنین این مسجد دو شبستان تابستانی و زمستانی برای اقامت دارد. سه آب‌ انبار که حدود 40 سال پیش مورد استفاده قرار می گرفتند نیز در مجموعه میدان امیر چخماق وجود داشته و در زمان احداث خیابان یکی از آنها تخریب شده است.



بازار سرپوشیده حاجی قنبر، که توسط نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی حاکم یزد ساخته شده و محل عرضه پارچه، شیرینی، طلا و فرش  برخی از کارگاه های صنفی مختلف مثل شکارگاه مازاری، کارگاه حلوایی و کارگاه رنگرزی می باشد و معماری و تزیینات کاشی‌ کاری بی نظیری دارد و جزو اماکن پر بازدید این میدان می باشد. در شرق میدان، نخل حیدری ها جای دارد و حدود 450 سال قدمت داشته و به شکل یک تابوت چوبی بزرگ در مراسم نخل گردانی به عنوان یکی از نمادهای عزاداری ماه محرم توسط مردم حمل می شود.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان یزد
شهر یزد
آدرس استان یزد، مرکز شهر یزد، شرق میدان امیر چخماق
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره تیموری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به یزد
جاذبه های مرتبط
بازار خان یزد یزد یزد
سرو ابر کوه یزد ابرکوه
برج کبوتر خانه میبد یزد میبد
روستای خرانق یزد اردکان
باغ دولت آباد یزد یزد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}