میدان تاریخی امام

استان همدان، شهر همدان، میدان امام خمینی
معرفی

میدان تاریخی امام متعلق به دوره پهلوی است و میدان مرکزی همدان میدان می باشد که در محل تقاطع خیابان شهدا تختی واقع شده همچنین یادآور ساختمان های قرون ۱۹ و ۲۰ در اروپا و سبک باروک است. بخش ماشین‌ رو میدان در شهریور ۱۳۹۶ تخریب شد و همه‌ی قسمت میدان، به پیاده‌ راه مبدل گشت که در اطراف این پیاده راه، مراکز خرید، بازارهای سنتی و صنایع دستی وجود دارند، همچنین مراسم های خاصی در طول مناسبت ها مثل جشن های نوروزی، خواندن قرآن کریم و کاروان های تئاتر سیار در این پیاده راه برگزار می شود. بعد از گذشت یک قرن از احداث این سازه هنوز موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ ها و بازار همدان حفظ کرده‌ و به دلیل اینکه سایر خیابان‌ های اصلی شهر، از این میدان آغاز می‌ شوند‌، جایگاه میدان ثابت مانده است.



شش خیابان سی متری از میدان منشعب می شوند که از مهم ترین آنها می توان خیابان اکباتان را نام برد، نیز گنبد هایی با پوشش فلزی با ۱۲ تابلو به نام دوازده پیشوای دینی شیعیان در ابتدای این خیابان ها در دو طرف قابل دیدن می باشند .آجر كاری‌ های ساده و ظریف با نقوش هندسی، گچبری‌ های سر در پنجره‌ ها با نقوش انسان و حیوان و پنجره‌ های چوبی از آثاری موجود در بدنه ساختمان‌ های اطراف میدان هستند. میدان امام در گذشته به علت قرارگیری در مسیر جاده ابریشم بسیار مورد توجه پادشاهان و حاکمان بوده و هر چه شهر بزرگتر می شود، به سبب طراحی و اصول ماهرانه در خیابان‌ کشی یا انشعاب خیابان‌ ها، به نحوی باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی قرار می گیرند و آن را نماد شهر سازی مدرن همدان می دانند، چرا که معمار آن كارل آلمانی بوده است.



در میدان تاریخی امام شاهد وجود کلاهک هایی هستیم که تقریبا مشابه كلاهک هایی هستند كه در اطراف میدان حسن‌ آباد تهران قرار دارند. از جاذبه های نزدیک میدان می توان تپه هگمتانه، خانه‌ های کاهگلی ،بازار سبزه میدان، بازار فرش بازار مسگران، بازار چاقو سازها، پاساژ مدرن پوشاک و لوازم الکترونیکی و گنبد علویان را نام برد ،که می توانید به آنها نیز سر بزنید. در پروژه تبدیل قسمت‌ های ماشین‌ رو اطراف میدان امام به پیاده‌ رو، آثاری مثل سر ستون ایلخانی، دو سنگ آسیاب، یک خمره سفالی، دو تدفین، دو تابوت سفالی و یک گور خمره سفالی یافت شد، که اکنون در موزه هگمتانه همدان نگهداری می شوند و قرار است در آینده یک سایت موزه در مرکز این میدان ایجاد شده و آثار یافت شده از طریق کاوش در آن حفظ و نگهداری شوند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان همدان
شهر همدان
آدرس استان همدان، شهر همدان، میدان امام خمینی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) حدود یک قرن
ورودی (بلیط) رایگان
معمار کارل فریش
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
پوشش اینترنت 4G
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به همدان
برنامه سفر 3 روزه به همدان
جاذبه های مرتبط
دریاچه و سد اکباتان همدان همدان
غار علیصدر همدان کبودرآهنگ
آرامگاه باباطاهر عریان همدان همدان
آرامگاه ابوعلی سینا همدان همدان
گنبد علویان همدان همدان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}