پارک ملی نایبند

استان بوشهر، ۲۵ کیلومتری شهر عسلویه، سواحل خلیج فارس
معرفی

یکی از جاهای دیدنی بوشهر پارک ملی نایبند است که اولین پارک ملی دریایی کشور محسوب می شود، عواملی مثل مناظر طبیعی، تپه‌های مرجانی جهت غواصی، تخم‌گذاری لاک‌ پشتان دریایی سبب شده اند، همواره میزبان گردشگران بی شماری باشد. در دوره‌ی ساسانیان این منطقه یکی از مناطق دیدبانی بوده که تا تخت جمشید ادامه داشته، همچنین در عصر آل بویه نیز بندر نایبند از بنادر ویژه و مراکز صید مروارید در خلیج فارس بوده است.



از جمله مهم‌ترین گونه‌های جانوری منطقه‌ی نایبند عبارتند از جیبر و پستاندارانی مانند کفتار، گرگ، شغال، گربه‌ی وحشی، کل و بز و پستانداران دریایی مانند دلفین، پرندگانی مانند کبک، تیهو، انواع بازهای شکاری و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر کاکایی، سبیم کوچک، پلیکان، فلامینگو و خزندگانی مانند لاک‌پشت دریایی پوزه عقابی و لاک‌پشت دریایی سبز.



پارک ملی نایبند محل اتصال کوه های عسلویه به خلیج فارس است و از جنوب در همسایگی با خلیج فارس، از غرب در مجاورت شهر عسلویه، از شمال در کنار روستاهای عسلویه و از شرق به شهر پارسیان استان هرمزگان می رسد. از 49815 هکتار وسعت کل پارک، 22500 هکتار میزان خشکی آن می‌باشد و قسمت باقی مانده تقریبا حدود27300 هکتار توسط آب پوشیده شده است. تعداد زیادی نهال حرا در منطقه نایبند کاشته شده که سبب حفظ و توسعه‌ی جنگل‌های حرا می شوند، این جنگل ها جزو بخش های خاص این پارک هستند که در اثر جزر و مد از آب سر بیرون آورده و دوباره به زیر آب فرو می روند.



با وجود اینکه مسیر دسترسی به پارک ماشین‌رو است؛ برخی قسمت‌ها آسفالت نیستند و در این منطقه امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی، پارک، فروشگاه وجود ندارد. به منظور اقامت شبانه می توانید کمپینگ در پارک را انتخاب کرده یا راهی عسلویه شوید، یک دهکده گردشگری در بندر شیرینو با اقامتگاه لوله‌‌ای یا کلبه‌های نامنظم نیز از دیگر گزینه های پیش رویتان می باشد. به عنوان بهترین زمان سفر به پارک ملی می توان اواخر پاییز و زمستان را پیشنهاد کرد، همچنین در این زمان ها می توانید، پرندگان مهاجر را نیز ببینید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه ساحلی
استان بوشهر
شهر عسلویه
آدرس استان بوشهر، ۲۵ کیلومتری شهر عسلویه، سواحل خلیج فارس
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به بوشهر
جاذبه های مرتبط
قلعه خورموج بوشهر خورموج
مدرسه سعادت بوشهر بوشهر
گنبد نمکی جاشک بوشهر خورموج
عمارت دهدشتی بوشهر بوشهر بوشهر
عمارت کازرونی بوشهر بوشهر بوشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}