پل قلعه حاتم

استان لرستان، ۵ کیلومتری شهرستان بروجرد، روستای قلعه حاتم
معرفی

پل قلعه حاتم بر روی رودخانه کوچکی در نزدیکی روستای قلعه حاتم و در شمال غربی شهر بروجرد استان لرستان ساخته شده است و از بناهای مربوط به اوایل دوره قاجاریه می باشد. این پل با طول ۲۶۱ متر و عرض ۲/۵ متر بر روی رودخانه‌ای کوچک به نام باغ شاه احداث شده است و بنای آن در جهت شرقی- غربی ساخته شده و سطح آن از میانه به طرفین دارای شیب می باشد. مکان برخورد هر پایه پل با آب رودخانه ی پایین به صورت یک شش ضلعی و از سنگ ساخته شده و پایه ‌های پل دارای موج شکن هستند که در جهت مخالف جریان رودخانه  به صورت مثلثی و در جهت دیگر بیضوی می باشند.



پل قلعه حاتم علاوه بر اینکه سازه ای ارتباطی بود، وظیفه انتقال آب از یک طرف رودخانه به سمت دیگر را نیز بر عهده داشت. مصالحی که برای ساخت این پل استفاده شده است، سنگ با ملات آهک و در طاق های آن آجر می باشد؛ قوس طاق‌ها از نوع جناغی کند با تیزی نامحسوس هستد. در دو سر پل شیب کمی ایجاد کرده اند تا آب باران بر روی آن باقی نماند و فشار زیادی به پایه ها وارد نشود. در قسمت روگذر پل، توسط قطعات سنگ و ملات آهکی، جوی آبی ساخته بودند که از طریق آن، آب چشمه‌های تپه‌های اطراف را به روستای قلعه حاتم منتقل می کردند.



همچنین پل دارای 14 طاق چشمه آجری است،  طاق چشمه‌ها نیز از جنس آجر است وعرض دهانه آن در محل عبور جریان آب بیشتر و هر چه به سمت طرفین می رود کمتر می‌شود. برای بازدید از این بنای تاریخی باید به 5 کیلومتری شهر بروجرد و در نزدیکی روستای قلعه حاتم بروید و درانتهای روستا مسیری حدوداً 500 متری را پیاده طی کنید تا به رودخانه‌ی باغ شاه و پس از آن به پل قلعه حاتم برسید.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
استان لرستان
شهر بروجرد
آدرس استان لرستان، 5 کیلومتری شهرستان بروجرد، روستای قلعه حاتم
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) اوایل دوره قاجاریه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به لرستان
برنامه سفر 2 روزه به لرستان
جاذبه های مرتبط
موزه فلک الافلاک لرستان خرم آباد
آبشار گریت لرستان خرم آباد
مسجد جامع بروجرد لرستان بروجرد
امامزاده جعفر لرستان بروجرد
خانه آخوند ابو لرستان خرم آباد
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}