پل محمد حسن خان

استان مازندران، شهر بابل، نزدیک میدان امام حسین
معرفی

پل محمد حسن خان پلی قدیمی و از آثار دوره ی قاجاراست که از روی رودخانه بابلرود در شهر بابل می‌گذرد و ساخت آن به اوایل حکومت کریم خان زند بازمی‌گردد. پل محمد حسن خان توسط  محمدحسن‌خان که جد آقا محمدخان قاجار بوده، پس از تصرف شهر بابل و پیروزی بر کریم‌خان زند، برای قدردانی از مردم بابل بر روی رودخانه‌ی این شهر احداث شده است.



این بنا در سمت جنوبی، در فاصله ۲ کیلومتری از مرکز شهر بابل قرار دارد و اطراف آن به ۵ محله که شامل شهرک شهید چمران، شهرک فرهنگیان، محله سر پل محمد حسن‌خان بخش دو و سه و محله سر پل بخش مرکزی منتهی می شود. این سازه دارای هفت چشمه (طاق) اصلی و دو چشمه فرعی است و با ارتفاع ۱۱ متر از بستر رودخانه و طول ۱۴۰ متر و عرض ۶ متر یکی از پل‌های مهم استان از نظر مسائل اقتصادی و ارتباطی محسوب می شود. تا سال ۱۳۴۳ پل محمد حسن خان تنها مسیر ارتباطی بین بابل و آمل بود و سالهای زیادی ماشین های سنگین از آن عبور میکردند.



اما در حال حاضر راه جدیدی بین این دو شهر ساخته شد و با ساخت مجسمه هایی به یاد قدیم و عبور اسب ها این مکان تنها محل پیاده رو شده است و عبور ماشین های سنگین از زیر ان نیز ممنوع می باشد. این پل بزرگ‌ترین راه ارتباطی بخش‌های گتاب، بندپی شرقی و بندپی غربی شهرستان بابل نیز می‌باشد. از جمله ویژگی هایی که این بنا را به یک اثر باستانی با اهمیت تبدیل می نماید معماری صفوی پل و استفاده از سفیده تخم مرغ و به گفته بعضی دیگر زرده تخم مرغ و ساروج در ساخت پل محمد حسن خان می باشد.  


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مازندران
شهر بابل
آدرس استان مازندران، شهر بابل، نزدیک میدان امام حسین
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع ۱۱ متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سده دوازده هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
نمازخانه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
مسجد جامع ساری مازندران ساری
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}