چاه‌های تلا

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای لافت
معرفی

چاه‌های تلا در سال 976 هجری شمسی به دستور حاکم وقت لافت خواجه کریم برای جبران کمبود آب در استان هرمزگان و در روستای لافت جزیره قشم احداث شده اند. این چاه ها به نام تلا و یا تلاو شناخته می شوند که این نام برگرفته از تل به معنای پشته و او به معنای آب است. چاه های تلا  که به تعداد روزهای سال کبیسه 366 عدد و برای ذخیره ی آب شیرین باران  حفر شده بودند، به علت لایروبی نشدن های منظم  266 حلقه از آنها پر شده و فقط 100 چاه باقی مانده است که از آب آنها برای آبیاری نخلستان ها و یا دامداری استفاده می شود. جالب این است است که هرکدام از 366 چاه در گذشته نامی جداگانه بر اساس موقعیت قرار گیری، ارتفاع چاه، میزان شوری یا شیرینی داشتند.



چاه‌های تلا روی صخره‌ای به نام سیست کوه و در گودی مستطیل شکل بزرگ در کنار قلعه نادری حفر شده‌اند و درهنگام بارندگی به دلیل این که شیب عمومی تمام تپه‌های اطراف روبه گودال است تمام چاه‌ها پر از آب می‌شود. چاه ها در اشکال مربعی، مستطیلی، دایره ای و گلابی در عمقی بین 3 تا 6 متر حفرشده اند و جنس بستر و دیواره‌های آنها سبب سالم ماندن آب تا مدت زمان زیادی می‌شود؛ همچنین بخاطر جنس کف چاه ها که از گچ ساخته شده اند آب ذخیره شده خنک می ماند. در زمان بارندگی های شدید محوطه اطراف چاه ها پر از آب می شود و باعث پر شدن آب انبار اصلی روستا می گردد.



در زمان گذشته که اهالی روستا از آب چاه ها برای رفع نیاز خود استفاده می کردند؛ از بین زنان روستا نگهبانی برای چاه ها انتخاب می شد تا به اموری مانند تقسیم آب چاه ها در طول سال و یا تعیین نوبت برداشت آب از چاه برای هر خانواده ی روستا رسیدگی کند. در کنار این چاه ها درختانی سبز قرار دارند که ریشه های خود را به آب شیرین درون چاه ها رساندند؛ این درختان برای مردم بومی مقدس اند به شکلی که هرکس برای برآورده شدن حاجتی به دور درختان می گردد و در نهایت پارچه ی سبزی به یکی از شاخه های آنها می بندد و طلب براوردن حاجت می کند. چاه های تلا در روستای لافت یکی از دیدنی های جذابی ست که در ماه های خنک تر سال مثل فروردین و اردیبهشت می توانید از آنها دیدن کنید. البته نیمه ی دوم سال با توجه به کاهش دمای هوا می تواند زمان مناسبی برای بازدید از این جاذبه ی گردشگری باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای لافت
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) 976 هجری شمسی
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
کارگاه لنج سازی گوران هرمزگان قشم
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}